Tuesday, January 28, 2014

Ambil hati mentua

Hormati, elak konflik boleh jejas hubungan 

Kajian Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) sebelum ini mendapati, selain tiada persefahaman, pasangan tidak bertanggungjawab, masalah kewangan, curang dan pasangan enggan dimadukan, punca lain pasangan bercerai adalah disebabkan campur tangan mentua. 
Hakikatnya, konflik antara menantu dan mentua, memang lazim berlaku. Hubungan kurang mesra antara menantu dan mentua seolah-olah menjadi rempah ratus yang perlu dihadapi dalam kehidupan berumah tangga. Selagi tidak memutuskan silaturahim, konflik kecil dianggap sebagai lumrah hidup yang mesti dilalui dengan tenang, banyak bersabar dan tidak perlu merungut untuk hal remeh-temeh. 


Hormat dan hargai 

Hakikatnya, perkahwinan tidak hanya menyatukan dua insan iaitu suami dan isteri tetapi turut menggabungkan dua keluarga. Ikatan perkahwinan tidak boleh hanya menyayangi pasangan, tetapi juga mentua dan keluarganya. Jika mampu bersikap baik, mereka juga akan menyayangi anda. 

Apatah lagi, mentua sebenarnya sudah seperti ibu bapa sendiri. Mereka adalah insan yang harus dihormati dan dihargai, walaupun ada kala tercetus beberapa konflik dan tidak dinafikan sehingga boleh hilang pertimbangan untuk mengatasinya. 

Untuk itu, anda perlukan kebijaksanaan dan pengertian supaya tidak terjadi konflik yang boleh merosakkan terus hubungan antara menantu dengan mentua. Bagi menghindarkan berlaku kejadian tidak diingini, hubungan sudah baik harus dijaga. 
Berikut beberapa panduan untuk menjaga hubungan anda dan mentua. 

Menghormati 
* Tanamkan dalam diri mentua adalah insan yang sama dengan ibu bapa kandung anda. Justeru, anda harus menghormati dan menghargai mentua. Jangan bersikap sewenangnya atau melawan. Hal ini sangat penting untuk dilakukan supaya anda boleh memahami kedudukan mereka. 

Jaga keluarga dengan baik 
* Anda harus ingat, memang amat wajar jika mentua selalu menginginkan hal yang terbaik untuk anak cucu mereka. Lalu, apabila ada yang tidak berkenan di hatinya, ada kala tindakan dibuat hingga mencampuri urusan rumah tangga. Jangan tersinggung atau marah jika ia berlaku, sebaliknya anggap mentua mahu memberi nasihat. 

Fahami perilaku 
* Cuba fahami perilaku dan karektor mentua dan anggap kerenahnya sebagai asam garam kehidupan berkeluarga. Perangai atau perilaku kurang menyenangkan bukan sebagai penghalang atau masalah besar, sebaliknya anggap ia sebagai sebahagian tanggung jawab dalam rumah tangga. Anda dan suami mesti bekerjasama. 

Dekatkan diri 
* Bagi menjaga hubungan baik dengan mentua, jaga kekerapan untuk mengunjungi mereka. Jika tiada waktu atau kesempatan, cuba ikhtiar menziarahinya meskipun cuma sebentar. Meskipun sekejap pertemuan itu sangat mempengaruhi hubungan anda dengan mentua. 

Jika terlalu sibuk sehingga langsung tiada masa menjenguknya atau jauh, anda mungkin boleh menggunakan kecanggihan teknologi seperti telefon dan sebagainya untuk mendekatkan jarak antara anda dan mentua. 

Tidak perlu berlebihan 
* Bersopan-santun ketika berinteraksi dengan mentua. Ingat, mereka adalah orang yang harus dihormati. Anda tidak perlu bersikap terlalu berlebih dan tidak perlu terlalu memaksa diri kerana ia akan memburukkan situasi. Bersahaja yang sebaik-baiknya untuk menjaga hubungan baik dengan mentua. 

Hati perlu tulus 
* Sayangi dengan hati yang tulus. Situasi itu tidak akan membuatkan terlalu kekok atau kaku apabila berhubungan dengan mentua. 

Hargai 
* Apabila ingin berkunjung ke rumah mentua, jangan lupa membawa buah tangan. Tidak perlu terlalu mahal sekadar dapat menggembirakan hati dan menarik perhatiannya. Sesuaikan pemberian cendera hati mengikut cita rasa dan usianya. Jangan lupa untuk memastikan, barang yang anda beri memang bermanfaat dan tidak terlalu murah.

No comments:

Post a Comment