Tuesday, February 4, 2014

Muda nampak tua

Sanggup menghadap cermin berjam-jam semata-mata untuk kelihatan cantik tapi akhirnya ditegur nampak tua oleh rakan mungkin boleh beri tekanan kepada kita. Itu belum lagi isu salah teka umur kerana kelihatan tua.
Remaja khususnya si gadis suka mencuba. Tak salah untuk mengenakan mekap berbeza-beza setiap masa tetapi asalkan tahu kesesuaian dan tidak berlebihan, pasti tidak akan jadi masalah. Isu salah bersolek ibarat perkara biasa tetapi sampai bila nak biarkan ia berlarutan tanpa ada jalan penyelesaian.
Si gadis, percayalah, banyak teknik solekan yang betul untuk buatkan diri nampak lebih segar dan muda berbanding usia. Penulis berkongsi beberapa kesalahan yang sering kita lakukan termasuklah tip solekan yang betul bagi mengembalikan usia sebenar.
Terlebih bedak asas
Lapisan krim asas yang terlalu tebal pastinya boleh menutup garis halus dan kilauan pada kulit, pun begitu kita tidak perlu memakainya di setiap inci muka. Jika ingin membeli bedak asas, elakkan produk ‘matte’, ‘velvet’ dan ‘tahan lama’ tetapi carilah produk formula yang lebih ringan. Jika anda mempunyai kulit kering, lapisan bedak asas ini boleh menyerlahkan perubahan warna kulit tetapi berpada-pada kerana ia juga boleh membuatkan wajah kelihatan bertompok.


Sembunyi ‘eyebag’

Sesiapa pun pastinya perlu menghadapi masalah ini. Lingkaran bawah mata akibat tidak cukup tidur, letih dan sebagainya boleh mencacatkan seri wajah. Jalan penyelesaiannya cuma satu, sembunyi dengan ‘concealer’. Tapi ingat! Menyembunyikan lingkaran gelap bawah mata dengan ‘concealer’ tebal tidak sesuai kerana ia juga akan menarik perhatian kepada garis dan lebam yang biasanya muncul di kawasan itu (kerana kulit paling nipis adalah di bawah mata). Dan jika tona tidak sekata, ‘concealer’ itu pastinya akan memburukkan lagi solekan anda.


Elak ‘gothic’

Pastinya pelik jika terserempak dengan si gadis yang memakai gincu berwarna gelap, mungkin peminat ‘gothic’ atau si dia seorang yang misteri. Memakai pakaian warna gelap untuk menampakkan diri lebih kecil dengan ilusi coraknya sesuai jika dikenakan pada warna pakaian tetapi tidak pada bibir. 

Sebagai gadis normal, pilihlah pilih gincu cerah dan kenakan pengilat bibir berwarna terang seperti pic, merah jambu atau merah terang (pic, pink, merah bertenaga) berbanding warna dalam (burgundy, merah wain, coklat) untuk membuat mulut kelihatan seksi dan menarik. Bukannya menjadi kesalahan jika mengenakan gincu warna gelap, cuma biarkan kena pada tempatnya seperti menghadiri ‘custome party’ atau seumpamanya.


Kehebatan bedak serbuk

Penggunaan serbuk nipis mengelakkan pantulan cahaya adalah jalan terbaik untuk elakkan kulit nampak berminyak. Jika gemar memakai bedak serbuk sebagai langkah terakhir rutin solekan , ia pastinya boleh menjadi perkara sukar untuk ditinggalkan. 

Berikut adalah program tiga langkah yang boleh dicuba: Pertama, beralih kepada ‘sheer translucent powder’, kemudian, mula gunakan hanya pada hidung dan dagu. Akhir sekali, gantikan bedak serbuk dengan ‘blotter’ ( tisu serap minyak ) hanya pada T-zon (hidung, dagu, dan dahi).


Memakai celak hitam

Solekan mata mampu menampakkan seseorang itu lebih tua dari usia sebenar. Sesiapa yang bermata ‘sepet’ atau alis mata nipis pastinya bergantung kepada celak hitam. Memakai celak adalah satu cara terbaik untuk membuat mata kelihatan lebih besar tetapi realitinya, pilih warna coklat berbanding warna hitam. 

Ini kerana, warna coklat menampakkan mata kelihatan lebih besar dengan cara yang lembut dan tidak terlalu kasar seperti satu garis hitam yang lurus. Jika mengenakan celak dengan adunan warna bundar, mata akan nampak lebih besar secara asli.


Terlebih menggaris bibir

Gaya menggunakan pembaris bibir lebih terang berbanding gincu boleh dilihat sekitar era 60-an tetapi bukan sekarang! Jangan salah pilih idola. Pensil bibir atau penggaris bibir digunakan supaya gincu kelihatan terletak pada bibir dan tidak comot. Jika memakai penggaris bibir dengan terlalu banyak atau dengan warna gelap, ia akan membuatkan bibir kelihatan seperti robot dan ‘ketat’. 

Untuk kesan semula jadi, warna pensil bibir perlu sepadan dengan warna bibir anda, bukan warna gincu! Pilih formula berkrim yang tidak akan menonjolkan mana-mana tompok kering dan jangan lupa, perlu dipakai secara sekata. Jika berjaya, pasti anda akan kelihatan lebih muda remaja.


Pipi ‘pucat’

Tahukah anda dengan sedikit sapuan pemerah pipi boleh merubah penampilan wajah. Jika digunakan dengan betul pemerah pipi boleh memberi kesegaran dan menampakkan keremajaan wajah. Gunakan berus berbulu besar, dan sapukan pada pipi secara membulat, bukan hanya dalam satu garisan menaik kerana ia akan ‘membunuh’ keseluruhan solekan anda.


Gincu tanpa berus

Mengenakan gincu di bibir tanpa sapuan berus akan menjadi tidak sekata dan jika warna gincu terang, pasti kelihatan bertompok di atas bibir. 

Untuk mengelakkan warna berlebihan pada bibir, gunakan jari atau berus gincu supaya pigmen warna daripada gincu disapu terlalu banyak. Oleskan gincu di tengah bibir dan ratakan keluar hingga ke hujung bibir dengan jari. Selain itu, penggunaan balsam pelembap atau pengilat bibir juga digalakkan apatah lagi untuk remaja. 


Kening tebal dan gelap

Warna bulu kening pudar selari dengan umur tetapi kita boleh mengubah penampilan dengan solekan. Pensil kening yang anda gunakan pada umur 25 tahun akan nampak terlalu terang jika digunakan pada umur 50 tahun. Itu perumpamaan tepat untuk elakkan anda dikritik tanpa sedar. Pilih warna yang lebih ringan dan terang daripada warna kening semula jadi anda. Pastinya jangan pilih warna hitam gelap kerana ia akan membuatkan anda kelihatan 15 tahun lebih berusia!


Jaga wajah nampak awet muda

Solekan boleh membuatkan wajah nampak muda tetapi wajah juga perlu dijaga untuk kelihatan awet muda. Enam faktor utama perlu dititik beratkan iaitu pertamanya membabitkan tahap stres kerana ia terbukti menurunkan perlindungan tubuh dan membuat sel kulit menua lebih cepat. Keduanya, kurangkan minuman beralkohol kerana ia dapat memperbesar pembuluh darah menyebabkan jaringan kulit merosot hingga kedut. 

Merokok punca seterusnya kerana ia dapat membuat kulit wajah lebih cepat berkedut dan muncul garis halus pada wajah yang tak sedap dipandang mata. Merokok juga dapat memudarkan warna gigi sehingga nampak kuning. Kurangkan jemur di bawah sinaran matahari apatah lagi tanpa krim ‘sun block’ kerana membuat kulit kering dan lebih berisiko kanser kulit.

No comments:

Post a Comment