Saturday, May 17, 2014

Elak jadi ‘bossy’

Banyak berlaku di kalangan remaja, sikap suka mengarah kadangkala membuatkan orang lain meluat dan tidak senang berada dengan mereka. Lebih teruk lagi, sikap ini kerap berlaku dalam perbincangan idea. Mereka yang bersikap sedemikian sukar menerima idea orang lain dan pentingkan diri sendiri. Gen Y ingin kamu elakkan sikap itu dengan segera.
Duduk dan dengar 
Apabila sedang berbincang, elakkan dari menunjukkan sikap kamu yang tahu semua perkara. Fikirkan bahawa orang lain juga ada perasaan dan yang penting mereka ada idea yang mungkin lebih bernas dari kamu. Oleh itu, jangan sesekali memotong cakap mereka, tapi dengar dulu cadangan mereka dan kemudian baru kamu berikan maklum balas. 
Jangan terburu-buru 
Sesudah selesai perbincangan dan luahan idea oleh mereka, cuba berikan pendapat tapi jangan tunjukkan sikap kamu yang tahu semua jawapan. Jika sebelum ini kamu asyik memberikan jawapan saja, cuba latih diri kamu untuk bertanyakan soalan pula. Tanya soalan yang berkaitan dengan perbincangan itu. Tunjukkan bahawa kamu menghormati keputusan mereka. 


Terima seadanya 

Jika jawapan yang mereka berikan ternyata berlainan dengan skop jawapan yang kamu berikan, janganlah memaksa mereka untuk bersetuju dengan jawapan kamu. Fikir kembali, pernahkah kamu rasa jawapan yang kamu berikan itu salah? Mungkin kamu tidak pernah sedar kerana mereka hanya menurut kata kamu disebabkan personaliti kamu yang tegas. Tapi kali ini cuba tanyakan pendapat mereka mengenai idea kamu. 


Jadi diri sendiri 

Penting untuk kamu menjadi diri sendiri tanpa perlu berpura-pura mengubah daya pemikiran kerana ingin menghormati keputusan orang lain. Yakin dengan diri sendiri bahawa kamu mempunyai perspektif sendiri dan tidak memberikan idea menurut majoriti. Jika kamu sudah yakin, selepas ini kamu akan kurang menjadi mementingkan diri dan berfikiran lebih terbuka. 


Terima kelainan 

Walaupun pendapat mereka berbeza dengan kamu, terima kenyataan itu dengan hati terbuka. Kamu harus melihat ia dari sudut positif. Misalnya, percanggahan idea membentuk banyak idea baru dan kamu dan rakan kerja boleh memilih mana yang positif berbanding kesemua idea hanya datang dari kamu saja. Ini penting kerana ia boleh membunuh sikap buruk kamu yang menganggap diri kamu tidak mempunyai kelemahan.

No comments:

Post a Comment