Tuesday, May 13, 2014

Serius betul!

Di saat globalisasi dunia yang berkembang pesat dan peredaran zaman yang memerlukan kudrat berterusan, ramai orang beranggapan bahawa menjadi seorang yang serius itu penting kerana ia melambangkan keperibadian, kematangan dan mendefinisikan tahap profesional kita.
Tapi, sentiasa mempunyai mentaliti yang serius pada setiap masa juga boleh membawa padah. Benar, kadangkala dengan cabaran hidup yang melanda dan juga suasana pekerjaan yang menambahkan tekanan, kita menjadi serius tanpa disedari. Hakikatnya, kita perlu bijak mengawal mentaliti dan perlu jadi serius mengikut situasi dan bukannya pada setiap masa hingga orang enggan mendekati kita.
Jika kamu seorang yang sudah biasa bersikap serius dan profesional, ketahui bahawa tidak perlu berbuat demikian setiap masa. Ada masa kita perlukan hiburan dan juga lawak yang boleh mengurangkan tekanan. Jika raut wajah sukar sekali untuk senyum, mustahil kamu akan dapat menghilangkan stres ketika habis bekerja.

Diri sendiri yang terlalu bersikap serius boleh memberikan kesan buruk pada orang sekeliling dan juga insan tersayang. Kita perlu memanfaatkan masa yang ada untuk dipenuhi dengan hiburan juga. Kadangkala kita tidak perlu bersikap terlalu serius kerana orang akan menganggap kita tiada humor dan seorang yang tidak boleh diajak bergurau.

Ketahui bahawa sifat ini boleh menjejaskan prestasi kerja kamu dan juga merosakkan hubungan persahabatan dan juga kekeluargaan. Gen Y ingin mencungkil akibat yang terjadi apabila seseorang remaja menjadi terlalu serius dalam semua perkara.

1. Sukar berkomunikasi - Ketahui bahawa seseorang yang terlalu serius boleh menjadikan orang lain meluat dan membuat keputusan untuk menjauhkan diri dari kamu. Mana tidaknya, apabila mereka sedang bersuka ria, kamu pula hanya diam dan enggan mengikut rentak. Selain itu, mereka juga akan beranggapan bahawa kamu tidak boleh berkomunikasi dengan baik. Mereka juga risaukan kamu akan marah jika diajak bergurau.

2. Rosakkan reputasi - Memang betul kamu ingin menumpukan perhatian dan fokus pada kerja, tapi akibat terlalu komited melakukan kerja, kamu akan mengalami tekanan kerana terlalu mengambil serius pada hasil kerja. Misalnya, kamu enggan bergaul dan tidak berkomunikasi dengan rakan kerja kerana terlalu sibuk ingin menyiapkan kerja. Ini boleh merosakkan reputasi kamu di tempat kerja jika dibiarkan secara berterusan.

3. Selalu risau - Percaya atau tidak, seseorang yang terlalu serius boleh meninggalkan impak negatif kepada kamu seperti kerap risau. Kadangkala, kamu akan mengambil serius terhadap sesuatu perkara meskipun ia hanya hal kecil. Kerana tidak dapat fikirkan jalan penyelesaian, kamu akan risau dan seterusnya tidak dapat berfikir dengan baik.

4. Cepat rasa bosan - Remaja yang serius banyak mengalami tahap kebosanan yang tinggi. Ini berlaku kerana mereka hanya lakukan kerja yang lebih penting dan menyelesaikan masalah saja. Kerja ringan akan dipandang remeh dan biasanya kamu akan cepat bosan kerana tiada cabaran dalam tugasan itu.

5. Tertekan - Menjadi serius pada setiap masa boleh meningkatkan tahap tekanan. Misalnya kamu terlalu komited dan rasa tanggungjawab yang diberikan terlalu berat seterusnya membuatkan kamu menjadi terlalu serius. Hakikatnya, setiap tanggungjawab itu perlu diuruskan dengan baik dan bukannya dengan menjadi serius sehingga boleh memberikan impak negatif pada orang lain.

6. Murung - Terlalu banyak memikirkan banyak perkara dalam suatu masa melambangkan sikap remaja yang serius. Sebetulnya, kita tidak boleh meletakkan terlalu banyak perkara dalam minda. Justeru, berfikir dengan terlalu mendalam boleh membawa kepada masalah kemurungan yang biasanya dialami oleh pelajar. Kadangkala mereka memikirkan pasal kahwin, hiburan dan sebagainya walaupun ia tidaklah terlalu penting.

7. Tidak tenang - Ketahui bahawa sikap kamu yang terlalu serius tidak memberikan impak positif pada diri. Ini kerana kamu hanya bersikap serius dan jarang sekali bergaul atau berhibur. Hidup akan menjadi bosan dan kamu tidak akan gembira seperti orang lain.

No comments:

Post a Comment