Tuesday, August 13, 2013

Kenapa Lelaki Buncit Selepas Berkahwin?

Isu ni akan terlintas di fikiran semua lelaki yang berkahwin di Malaysia sebab dah jadi satu kebiasaan kita nampak kebanyakan lelaki Melayu akan membuncit selepas berkahwin.
Paling best, mereka salahkan hubungan kelamin suami isteri yang menyebabkan kebuncitan ni. Saya quote alasan yang popular ni:
Lelaki yang dah kahwin ni senang buncit disebabkan faktor kelamin sebenarnya. Kebuncitan lelaki ini berlaku apabila cecair daripada isteri yang mengalir masuk melalui alat sulit lelaki semasa hubungan kelamin akan membuatkan perubahan hormon yang membuatkan perut senang buncit. Bila ade sexual intercourse, orgasm & etc kelenjar pituari kat otak akan merembes hormon yang encourage cell growth.
Lepas kahwin, selalu ada sexual activities. Kadar testosteron menurun masa air mani keluar akan menyebabkan kadar metabolisme menurun. Sebab tu perut senang buncit sebab badan susah nak bakar lemak/kalori. Hormon estrogen (pengumpul lemak) yang tinggi dalam badan yang merosakkan hormon testosteron. Kurang hormon testosteron, muscle produced akan berkurang. 
Saya tak boleh terima alasan ni. Siapalah yang cerdik sangat keluarkan teori macam ni? Kalau betullah hubungan sex boleh jadikan seseorang itu boroi, maka kita ramailah lelaki muda yang bukan Islam boroi sekarang ni. Mereka sexually active sejak dari umur 18 tahun lagi.
Pada pendapat saya, ini alasan utama lelaki Melayu buncit selepas berkahwin:
  1. Tak bersenam. Selain daripada aktiviti ‘bersenam’ yang dilakukan di malam hari, lelaki Melayu kalau lepas kahwin jarang dah bersukan. Kalau masa bujang dulu, mungkin seminggu sekali ikut kawan bujang lain main futsal atau badminton, sekarang tak lagi. Yelah, dah kahwin mesti kena jaga isteri, mungkin pergi balik kerja bersama, ada juga yang tak nak tinggalkan isteri sorang-sorang kat rumah. Jadi dah takde masa untuk bersukan dengan rakan yang bujang.
  2. Bahan ujikaji isteri. Isteri baru belajar masak so nak cuba macam-macam resipi baru. Pada siapa lagi sang isteri ni nak mintak feedback kalau tak suami mereka? Bila dah masak, kenalah habiskan sebab kalau tak habiskan, takut isteri kecik hati. Betul tak?
  3. Kebanyakan perempuan suka makan. Mereka suka cuba macam-macam makanan, tapi mereka tak makan banyak. Beli macam-macam, order itu ini, last-last yang dimakan sikit je. Suami yang kena habiskan.
  4. Malas bersenam. Ni sepatutnya jadi alasan no. 1. Kebanyakan daripada kita malas bersenam dan hanya bersenam bila dah terlambat. Contoh: Dah nampak boroi barulah nak start jogging keliling tasik. Bersenam ni sepatutnya dijadikan rutin mingguan dengan tujuan untuk memastikan badan sentiasa sihat dan cergas, bukan semata-mata untuk mengempiskan perut yang buncit.
  5. Last sekali, makanan. Masakan Melayu ni memang kalori tinggi. Dulu-dulu, orang kita makan kalori tinggi takpe sebab mereka memerlukan tenaga banyak untuk bekerja membanting tulang di sawah padi. Sekarang tak lagi. Kerja dalam aircon, duduk depan komputer. Tak banyak guna tenaga. Bila digabungkan dengan faktor-faktor di atas, memang tak boleh elak dah masalah boroi ni.
Nah.. 5 alasan kukuh kenapa lelaki buncit selepas berkahwin. Jadi cukuplah dengan teori hubungan seks boleh jadikan seseorang lelaki boroi. Tak logik langsung.

No comments:

Post a Comment