Wednesday, August 21, 2013

Tips Pemilihan Cincin Pertunangan

memilih-cincin-pertunangan
Cincin yang perfect adalah cincin yang paling si dia suka. Kalau harga mahal sekalipun tapi tak ikut citarasa pasangan kita, memang tak best.
“Tapi kalau beli dengan pasangan dah tak surprise la bro,” kata si lelaki yang romantik. Betullah tu, kalau beli dengan pasangan, element of surprise tu dah takde. Paling priceless adalah saat cincin tu disarungkan pada jari pasangan dan masa itulah kali pertama dia nampak cincin tu dan dia langsung tak expect nak dapat cincin tu.
Jadi bagaimana saya buat? Ok. Ceritanya begini.
Mula-mula bawa pasangan pergi window shopping. Masuklah segala jenis kedai cincin, dari yang murah kepada yang mahal dan kat setiap kedai cari cincin yang paling dia suka.  Jadi at the end of the day, roughly korang dah ada idea cincin macam mana dia suka dan saiz cincin yang dia pakai.
Masuk kedai barangan kemas ni best sebenarnya dan lagi best adalah masuk kedai yang mana barangan dalam tu harga puluh atau ratusan ribu. Kenapa? Sebab mereka tak prejudis terhadap orang yang datang kat situ. Kedai paling mahal saya masuk adalah De Beers kat KLCC. Harga cincin berlian kat situ bermula daripada RM6000 dan ke atas.
Branch manager kedai (perempuan Melayu) layan kami dengan baik. Penerangan lengkap. Mereka sendiri faham orang yang datang cari cincin ni tak beli cincin on-the-spot dan akan ambil masa untuk pilih cincin terbaik. Jadi apa yang mereka buat adalah beri layanan terbaik dengan harapan barangan mereka akan menjadi pilihan. Sejam jugaklah spend masa kat situ.
Pergi pulak Poh Kong kat OneUtama. Masuk kedai takde orang greet, nak tengok cincin kena panggil promoter datang. Very unwelcoming.
Tentang bajet. Benda ni sensitif sikit tapi eloklah saya stresskan bajet tu ikut kemampuan sendiri. Jangan bebankan diri dengan benda di luar kemampuan. Itu sebab saya cakap cari cincin yang pasangan kita paling suka di setiap kedai, dari yang murah ke yang mahal. Dengan tu, bolehlah pilih ikut bajet yang ada.
Dan yang terakhir, macam mana nak hasilkan surprise element tu? Nak buat surprise ni kena plan betul-betul dan planning ni perlukan masa. Dalam entri sebelum ni, saya ada bagitau yang saya dah mula cari cincin sejak dari enam bulan lepas. Kalau nak tengok cincin dengan pasangan seminggu sebelum ianya diperlukan, memang susah la nak surprise sebab dia pun dah boleh expect yang mana satu.
Bila masa dah ada, kita buat isu tentang cincin tu. Contoh, “Mak cakap cincin ni elok bla.. bla.. bla.. ” atau “Biasanya orang ramai pilih cincin macam ni bla.. bla..” In my case, saya mainkan isu tentang cincin berlian yang mahal (sebab saya nak dapatkan cincin berlian untuk pasangan)
Screen Shot 2013-08-19 at 10.06.50 AM
 Diamonds Are Sham and It’s Time We Stop Getting Engaged to Them – Link
Lepas isu-isu yang ditimbulkan melalui artikel Memilih Cincin, si dia langsung tak boleh agak apa yang saya nak beli untuknya. Bak kata orang putih, the rest is history (terima kasih banyak-banyak kepada mereka yang bagi respon, ada siap inbox lagi gambar cincin mereka).
Beberapa kali kena lecture dengan dia sebab kalau lalu kedai emas je saya cakap nak dapatkan cincin emas bentuk butterfly la, dragon la dan macam-macam lagi design yang pelik. ha ha ha.. Padan muka kat diri sendiri sebab panas telinga kena lecture, tapi seronok gak acah-acah dengan si dia.
Last-last masa nak sarung cincin tu terketar-ketar tangan dia lepas nampak mak keluarkan cincin dari beg. Priceless. Memang dengan sengaja tak letak cincin atas dulang sebab tak nak kasi dia nampak.
Romantik? I don’t know. Korang judge sendiri tapi pada saya, kisah unik macam ni lah yang akan jadi kenangan manis untuk saya dan pasangan ingat sampai bila-bila.

No comments:

Post a Comment