Saturday, August 2, 2014

Tak rugi tak kawan

SHUHADA MANSOR mahu Gen Y sedar ada beberapa jenis kawan yang perlu dielakkan. Tak beri apa-apa kesan dalam hidup kalau kita tak berkawan dengan orang yang bersifat negatif. Jika mempunyai kawan seperti yang diterangkan di bawah ini, berhati-hatilah atau kalau boleh, tinggalkan saja.
MENGUNGKIT
Kadang-kadang dalam persahabatan ada masa kita kenalah berkorban sedikit. Ada harinya kita susah, ada hari kesusahan orang lain. Tak perlulah nak berkira ataupun nak mengungkit. Adat jika kawan tak cukup duit, kita hulurkan yang mana termampu untuk menolongnya. Tolong untuk menyenangkan kawan.

Tapi jika ada kawan yang hanya waktu anda senang mencari anda dan apabila susah menghilangkan diri. Lebih baik tinggalkan saja. Bukannya menghasut, tetapi individu jenis ini seperti tidak pernah menghargai persahabatan kerana anda pernah membantunya waktu susah dulu tapi apabila anda susah, dia hilangkan diri, malah berkira walaupun untuk membayar segelas teh ais.

HIPOKRIT

Sesiapa pun tidak boleh terima sekiranya ada kawan jenis ini. Lebih mudah dikatakan ‘talam dua muka’. Depan kita karakter punyalah baik, orang kata pijak semut pun tak mati tapi di belakang bukan main mengutuk kita. Kalau ada kawan jenis talam dua muka ini seelok-eloknya elakkan daripada kita membuka mulut kongsi perihal orang lain dengannya. Lebih-lebih lagi di zaman teknologi serba moden, belum sampai dua minit, habis semua perkara dijaja dan sampai ke telinga orang lain.


MENGHASUT

Ini antara karakter utama rakan yang perlu kita elakkan. Bahasa mudah untuk mereka ini adalah ‘batu api’. Kawan jenis ini suka mengapi-apikan orang lain. Jika anda bergaduh perihal kecil dengan kawan lain, mungkin mereka ini akan menambah cerita hingga membuatkan anda bergaduh besar dengan rakan terbabit. Difahamkan, orang jenis ini tidak mudah mengaku kalah, apatah lagi mengaku kesalahannya. Lebih teruk ada antaranya sanggup memastikan kawan yang tak disukainya jatuh menyembah bumi.


PENGAMPU

Kawan jenis ini selalunya akan setuju dengan semua yang kita lakukan tidak kira betul atau salah. Dia tidak berani menyatakan kebenaran. Dia tidak pernah menegur walaupun kita sedang melakukan kesilapan. Hakikatnya dia tidak jujur dan tidak ikhlas berkawan dengan kita. Semua perbuatannya seolah-olah ibarat ‘ada udang di sebalik batu’ (ada motif tertentu yang kita tidak tahu).


SUKA HIBURAN

Elakkan bergantung kepada hiburan sekiranya ada masalah. Kawan jenis ini ramai. Dia menjadi kawan kita hanya untuk tujuan berseronok-seronok. Mereka ini akan mengajak kita kepada perkara yang sia-sia contohnya pergi konsert, kelab malam atau ‘melepak’ tanpa arah tujuan dari lewat malam hingga pagi buta. Apa yang ada dalam kepalanya hanya nak berseronok. Cuba anda ajak dia pergi masjid atau majlis agama, jika dia hanya ketawakan anda, eloklah anda tinggalkan mereka. Tiada ada faedah untuk simpan kawan jenis ini.

No comments:

Post a Comment