Saturday, August 2, 2014

Puasa Syawal

Dalam tempoh 29 hari menyambut Aidilfitri kecuali raya pertama, kamu semua berpeluang berpuasa sunat enam hari untuk menambah pahala. MURSHID EUNOS sengaja kongsi kebaikannya, ganjaran di sebaliknya dan bagaimana untuk kita sama-sama mencubanya tahun ini.
Berpuasa tidak terhenti selepas bulan Ramadan berlalu pergi. Raikan kejayaan kita selama berpuasa wajib pada bulan Ramadan dengan makan segala juadah Aidilfitri ketika hari pertamanya itu. Tapi masuk hari kedua Syawal, kita semua diberikan lagi peluang untuk terus menambah ‘point’ saham akhirat dengan berpuasa sunat enam.
Selalunya yang membuatkan kita semua alpa akan komitmen sunat ini adalah kesibukan masing-masing yang meraikan Syawal hingga melebihi manfaat yang diberikan. Masing-masing sibuk untuk berkunjung ke rumah sanak saudara dan teman-teman selain penuh dengan undangan rumah terbuka.

Macam mana pula nak menjamu selera di rumah terbuka kalau kita masih berpuasa? Itulah alasan yang acap kali kita gunakan. Penulis sendiri mengakuinya selain puasa sunat enam ini bukanlah tanggungjawab wajib sebagaimana bulan Ramadan.

Justeru, puasa sunat ini jarang sekali kita lakukan. Namun bukanlah itu mengukur secara total akan rutin anak muda kerana tidak dinafikan, masih ramai juga remaja yang tidak berhenti mencuri peluang untuk melakukan puasa sunat enam ini kerana memahami setiap manfaat yang diperoleh.

Apa kata kali ini, kita sama-sama rancang masa dan carilah enam hari dalam masa sebulan Syawal untuk melengkapkan amalan sunat berpuasa enam ini. Kita pasti tidak menyesal.

Rasulullah pernah bersabda, “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun.” Bayangkan, itu kelebihan yang sudah dijanjikan untuk kita jika berjaya melakukannya.

Manfaat lain puasa enam Syawal termasuk sebagai penampal terhadap segala kekurangan amalan puasa pada bulan Ramadan. Semua amalan mendekatkan diri kepada Allah pada Ramadan tidak akan terputus dengan berlalunya bulan mulia itu, selama dia masih hidup.

Malah mudah berpuasa selepas Ramadan menandakan diterimanya puasa Ramadan kerana melakukan kebaikan kemudian diteruskan dengan kebaikan lain, maka ia sebagai tanda terkabul amal pertama. Allah menjauhkan orang yang berpuasa enam daripada api neraka dengan jarak 70 tahun. Puasa selepas Aidilfitri sebagai tanda kesyukuran atas nikmat pertolongan dan keampunan yang dianugerahkan Allah ketika Ramadan.

Mungkin juga ramai yang tidak mengetahui bahawa berpuasa selama enam hari ini juga mempunyai hikmah tertentu dari sudut kesihatan manusia. Setelah merehatkan sistem pencernaan selama sebulan pada bulan puasa, pasti perut akan terkejut dengan kedatangan Syawal yang dipenuhi dengan pelbagai jenis juadah istimewa yang perlu dicerna.

Oleh kerana itulah, puasa enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri.

Alangkah baiknya jika amalan puasa yang diwajibkan ke atas seluruh umat Islam pada bulan Ramadan diteruskan juga pada bulan Syawal walaupun sekadar enam hari. Ini menunjukkan bahawa ibadat puasa yang dilakukan bukanlah semata-mata kerana ia menjadi satu kewajipan, akan tetapi perasaan diri sebagai seorang hamba yang taat dan patuh dalam merendahkan diri mendapat keampunan daripada Allah SWT.

Perlu difahami yang dimaksudkan dengan puasa sepanjang tahun itu bukan terletak kepada puasa enam hari Syawal dengan meninggalkan puasa Ramadan, tapi kelebihan puasa setahun itu diperoleh setelah dilengkapkan puasa Ramadan dan disambung dengan puasa Syawal.

Ini bermakna puasa sehari dalam bulan Ramadan samalah seperti puasa sepuluh kali dan jika sebulan Ramadan itu gandaan pahalanya seumpama puasa 10 bulan kerana ia adalah 10 kali ganda. Puasa sehari bulan Syawal seumpama 10 kali puasa dan enam hari menyamai 60 hari iaitu dua bulan.

Maka jika ditambah 10 bulan dengan dua bulan samalah seperti puasa setahun.
Sebagai kesimpulannya, adalah terlebih baik jika puasa sunat enam Syawal dibuat berasingan dengan puasa lain sama ada ganti, nazar, kaffarah ataupun puasa sunat yang lain. Selesaikan dulu enam hari puasa ganti dan ditambah kemudiannya dengan niat puasa enam Syawal. Ini akan lebih menyeragamkan amal ibadat yang dilakukan agar tidak bercampur aduk antara satu sama lain.

Antara hikmah disyariatkan puasa enam hari bulan Syawal ialah sebagai satu latihan kepada orang Islam bahawa amal ibadat itu bukan terletak pada bulan tertentu seperti Ramadan, bahkan amalan itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia.

Ia juga sebagai satu cabaran kepada orang Islam supaya tidak menjadikan Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin pada permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang manusia itu benar-benar ingin menyahut seruan Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan.

Justeru, apa kata, Gen Y dan penulis sendiri ingin mencabar kawan-kawan untuk memulakan mengumpul pahala sunat yang besar ganjarannya ini. Jangan asyik sibuk memikirkan rendang dan ketupat sehingga baring tersandar.

No comments:

Post a Comment