Monday, June 16, 2014

Bikin diri syok sendiri

‘Syok sendiri’ mungkin istilah agak sinis. SHUHADA MANSOR cuba alih pandangan dan faham maksud ayat ini dari sudut berbeza. Tak salah buat diri rasa gembira untuk lupakan perkara tak penting yang mengganggu emosi seharian.
Malas untuk bersiap ke tempat kerja atau ke kuliah adalah perkara biasa. Rutin harian ini kadang-kadang boleh buatkan perjalanan harian penuh dengan tekanan. Jika ia kerap berlaku, mulalah kita buat hal. Pergi kerja lambat, makan tengah hari berjam-jam, tak sabar untuk habis kerja, kuliah dan sebagainya. Jika masalah ini berlaku sudah lama, itu tandanya anda sudah muak dengan rutin terbabit. 
Keadaan pejabat, kelas dan persekitaran yang tidak menyeronokkan antara punca untuk kita mengelak daripada ‘duduk’ lama di setiap lokasi disebutkan. Mungkin ada segelintir pernah terfikir tekanan ini membuatkan anda rasa seolah-olah mahu berhenti belajar atau menamatkan kuliah, tetapi ada kekangan tak dapat dielakkan. Sebagai contoh, keadaan ekonomi keluarga ataupun diri sendiri yang tidak kukuh, tidak ada sumber pendapatan lain antara sebab utama. Justeru, mahu atau tidak, kita terpaksa menghadapi isu yang sama setiap hari. 

Sebenarnya, dari sudut psikologi, banyak faktor mampu mendorong kita untuk kembalikan rasa seronok dalam diri walaupun dengan hanya mengubah sedikit rutin harian. Perwatakan, sikap diri, persekitaran antara elemen yang boleh diubah dan diperbaiki untuk kesenangan masa depan. Banyak cara boleh dilakukan untuk ‘tembusi’ rasa bosan ini. Baca dan cuba beberapa perkara menarik yang Gen Y kongsikan untuk anda.

Dilema waktu pagi 

Waktu pagi perlu dimulakan dengan emosi tenang, tetapi percayalah ia boleh dimusnahkan sekelip mata dengan perkara tidak diingini. Kesesakan lalu lintas, kemalangan, tertinggal barang di rumah, terlupa kunci pintu rumah, antara sebab boleh tukarkan rasa tenang menjadi marah dan tekanan. Sudahlah lambat sampai ke destinasi, orang sekeliling seolah-olah sengaja cari pasal dengan memandu melulu, ‘potong’ garisan waktu membeli tiket bas boleh bikin gaduh. 

Elakkan perkara ini mengganggu kosentrasi anda untuk ke tempat kerja atau kuliah, jika menggunakan kenderaan awam, baca novel kesukaan, pakai ‘mp3’ dan putarkan lagu kegemaran anda sepanjang perjalanan. Begitu juga bagi sesiapa yang memandu ke tempat kerja. Itu cara untuk buatkan rutin harian lebih menarik, sekali gus emosi tenang dibawa ke pejabat. 


Kreatifkan ruang sendiri 

Status pelajar ataupun bekerja pasti mempunyai ruang anda sendiri. Meja kerja anda adalah antara elemen yang mampu mempengaruhi emosi seharian. Bayangkan jika anda terpaksa menempuh kesesakan lalu lintas selama berjam-jam hingga lambat tiba di pejabat walaupun keluar rumah awal, emosi akan lebih terganggu apabila melihat ruang kerja yang serabut. 

Selalunya kita akan diberikan sebuah meja kerja yang membosankan dan kecil. Oleh itu, maksimumkan kreativiti anda dengan mencipta dekorasi berbeza seperti lampu atau tanaman mini yang dapat memberikan rasa nyaman. Hal lain yang anda dapat lakukan adalah menjadi ‘pembersih tegar’. Bersihkan meja kerja atau ruang kerja jika anda bosan, hal ini akan mengisi waktu anda dengan cepat. Jika meja kerja sudah bersih, bersihkan fail berhabuk ataupun fail di dalam perisian komputer anda. 

Letakkan foto orang yang anda sayangi, pilih ‘screen saver’ gambar selebriti idola anda, atau pelapik tetikus bergambar haiwan comel. Tak ada salahnya meletakkan hiasan meja dengan cenderamata yang mengingatkan anda pada kenangan bercuti yang menyenangkan. Ketahuilah, meja kerja yang terlalu banyak ‘sentuhan peribadi’ pemiliknya boleh mengurangkan ciri profesional atau ‘skema’. 


Tak salah bermain 

Setiap orang mempunyai rutin harian berbeza, namun tak salah jika anda selitkan permainan antara masa bekerja ataupun belajar untuk buatkan diri lebih ceria. ­Timbulkan rasa seronok bekerja, sehingga anda tidak sedar masa berlalu. 

Jika kerja sudah siap, apa kata cabar diri anda. Tapi kali ini pilih untuk mencabar diri anda dalam satu permainan. Beribu permainan yang anda boleh pilih dari pelbagai sumber antaranya daripada telefon pintar jenis Android (google play), permainan komputer atau ‘play station’, ataupun apa saja permainan video di dalam ‘Aps Store’ (Iphone). 

Sekiranya anda bukan seorang yang ‘gila gadjet’, tak salah untuk beli satu set permainan chess ataupun sodoku untuk diletakkan di pejabat. Penulis percaya pasti ramai rakan yang mengalami masalah sama, jadi, permainan anda ini pasti akan mendapat sambutan menggalakkan! 


Berborak 

Tidak semua orang dilahirkan dengan sikap positif sepanjang masa. Penulis percaya dalam kalangan rakan kuliah atau sepejabat pasti ada yang senasib dengan anda. Jika orang berhampiran anda kelihatan sama bosan, mulalah berbual kosong ataupun topik menarik untuk mengisi kebosanan sementara. Tentunya hal ini harus dilakukan dengan hati-hati agar tidak mengganggu suasana pejabat. Jangan pula asyik bercerita hingga ketawa terlalu kuat dan mengganggu orang lain. 

Jika anda bosan sendirian sedangkan orang lain sibuk dengan kerja mereka, apa kata anda cuba ringan tulang untuk membantu. Mungkin dengan melakukan skop kerja berbeza mampu mengganggu sebentar rasa bosan. Selain mampu mengisi kebosanan, situasi ini juga boleh mengeratkan lagi hubungan dengan rakan. 


Cari kerja baru 

Anda sudah melakukan semua hal di atas, tetapi tetap rasa bosan dengan pekerjaan sekarang. Bagi mereka yang sudah bekerja, jangan terlalu tegas kerana mungkin tidak ada yang salah dengan diri anda. Cuma, ada kemungkinan pekerjaan itu tidak sesuai dengan perwatakan dan cita rasa anda. Justeru, sudah sampai waktunya untuk ucapkan selamat tinggal kepada rasa bosan itu untuk selamanya, iaitu keluar dari pekerjaan dan mencari pekerjaan baru yang lebih menyeronokkan! 

Ada pendapat mengatakan jika berasa bosan kerja dalam tempoh lama, maka itu sudah tiba waktunya anda pertimbangkan alternatif ini. Tapi, perlu tahu akibat sisi baik dan buruknya. Jika ada yang memandang sini, katakan pada diri, bukan kawan-kawan anda yang bayar gaji. Untuk menjadi individu yang cemerlang, perlu komited dengan apa yang anda lakukan, rajin dan belajar kemahiran lebih dari bidang tugas sedia ada yang diperlukan. Paling penting, lakukan dengan rasa gembira tanpa dipaksa!

No comments:

Post a Comment