Monday, June 16, 2014

Cantik vs sakit

Kebanyakan gadis sanggup menahan sakit dalam diam semata-mata ingin kelihatan bergaya terutama dalam menggayakan kasut tumit tinggi masing-masing. Tapi tak guna kalau tahan sakit, tapi masih gagal menarik perhatian lelaki kerana penggunaan stiletto ada caranya. Apa kata ikuti tip yang dikongsikan MURSHID EUNOS bagi gadis dalam memilih stiletto paling sesuai dengan penampilan kamu.
Kasut tumit tinggi, terutamanya ‘stiletto’, tidak pernah asing dari dunia fesyen sebenar. Malah tidak dinafikan, penggunaan stiletto atau sesiapa saja yang menggayakannya akan berjaya memberi kelebihan dalam menarik perhatian orang sekeliling atau mata yang memerhati. 
Ini kerana ia menyerikan lagi penampilan seseorang selain menambahkan ketinggian seseorang gadis untuk tampil lebih yakin dengan busana yang menjadi pilihan. Lelaki ada fantasi tersendiri apabila melihat gadis yang menggayakan stiletto mereka. 

Bagaimanapun perlu diingatkan yang stiletto boleh meninggalkan kesan tidak selesa, sakit atau melecet jika salah penggunaannya. Kenapa perlu sakit sedangkan ada cara yang betul untuk mengenakannya?

Memang benar, kasut bertumit tinggi pelengkap gaya seseorang wanita. Selain rekaannya yang cantik, kasut tumit tinggi membuatkan wanita berdiri dengan gaya menawan berbanding berkasut rendah. Malah, ia menambah sentimeter pada si pemakai agar kelihatan setanding dengan supermodel yang berjalan di pentas peragaan.

Sekali gus, ia meningkatkan keyakinan diri dan membuatkan si pemakainya lebih menarik. Bagaimanapun, ada fakta tidak boleh disangkal yang penggunaan kasut tumit tinggi ini sebenarnya boleh merosakkan badan si pemakainya jika tidak pandai. 

Selain kecenderungan yang tinggi untuk terseliuh di bahagian buku lali, pelbagai lagi masalah disebabkan oleh kasut bertumit tinggi seperti radang saraf dan ligamen, sakit pada belakang buku lali, otot betis memendek dan sakit belakang yang kronik. 

Kesan dan akibat adalah sesuatu yang selalunya sudah pun diketahui kebanyakan gadis yang memilih untuk memakainya. Tapi kesilapan yang acap kali berlaku adalah pemilihan stiletto yang silap kepada gaya yang sedang diperagakan. Itu lebih menakutkan. 

Malah, lebih perlu diberi perhatian adalah jenis dan konsep stiletto itu agar ia memberi keyakinan lebih kepada gaya kamu. Jangan salah beli dengan mendapatkan warna yang tidak sesuai atau kualiti yang langsung tidak serasi dengan diri kamu sendiri. 

Justeru apa kata kamu pastikan beberapa perkara sebelum mendapatkan stiletto pilihan hati. Jika kamu seorang penggemar kasut tumit tinggi, jangan salah pilih produk sebaliknya pilih mana yang bersesuaian untuk keselesaan. 

Kasut tumit yang lebih sempit dan ‘stiletto’ adalah lebih bersesuaian dengan mereka yang berbadan langsing dan disertai dengan fesyen yang lebih ke arah ‘slimming look’. Bagi kamu yang berbadan lebih besar, cuba pilih kasut tumit yang lebih tebal tapaknya untuk keseimbangan dan kesesuaian. 

Pilih warna dan gaya yang sesuai dengan kamu. Paling penting, warna yang dipilih haruslah bersesuaian dengan fesyen yang digayakan. Hitam adalah warna yang boleh digayakan dengan apa saja warna pakaian. Jika salah pilih, kamu akan dikritik sebagai mangsa fesyen. 

Disebabkan pemakaian kasut tumit kadangkala merumitkan, pilih saiz yang sesuai dengan kaki. Ambil masa untuk cuba setiap satu kasut tumit. Untuk kesan yang lebih baik, berdiri tegak selepas memakai kasut tumit yang dipilih. Seterusnya, cuba berdiri dengan memberikan tekanan pada jari kaki agar ada sekurang-kurangnya satu inci ruang di bawah tumit. 

Jika tidak mampu, ia bermakna tumit itu terlalu tinggi dan kamu tidak patut memakainya. 

Seterusnya, cuba gayakan kasut itu di rumah dan cuba berjalan selama 15-30 minit dalam satu masa dan kemudian tanggalkannya seketika. Ketika berjalan, pastikan tumit itu lurus dan tidak bengkok kerana kamu mungkin alami kemalangan. 

Belajar untuk memusingkan kasut tumit itu dengan berhati-hati agar tidak terjatuh. Jangan gunakan kasut tumit dengan terlalu kerap jika kamu seorang yang gemar berjalan. Banyak kesakitan pada kaki dan lutut berpunca dari pemakaian kasut tumit yang berpanjangan. 

Setiap kali menanggalkan kasut tumit, urut kaki kamu selama beberapa minit.

No comments:

Post a Comment