Kebelakangan ini, sering kali kita melihat pelbagai gajet canggih seperti telefon pintar dan tablet dicipta. Keluarannya di pasaran bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Bagi pengguna yang sentiasa mengikuti perkembangan keluaran gajet canggih pastinya merasa ketinggalan jika tidak memiliki gajet tersebut.
Namun, ada juga yang merasakan cukuplah mereka mempunyai satu gajet saja, tidak perlu terlalu mengikut trend gajet terbaru yang ada di pasaran kini. Memang tidak dinafikan, penggunaan gajet canggih sememangnya banyak membawa kelainan dan nafas baru dalam dunia komunikasi kini.
Namun sedarkah kita, di sebalik keghairahan pengguna menggunakan gajet ini telah menyebabkan mereka menjadi seorang yang antisosial?
Antisosial adalah wabak yang semakin menular dalam kalangan masyarakat kini. Jika dulu kita lihat masyarakat lebih mesra bertegur sapa, namun kini mereka lebih rela ‘membayar’ untuk memulakan interaksi. Wabak ini berlaku apabila masing-masing lebih mesra berinteraksi di alam maya berbanding berinteraksi dengan rakan yang berada di sekeliling.
Antisosial adalah wabak yang semakin menular dalam kalangan masyarakat kini. Jika dulu kita lihat masyarakat lebih mesra bertegur sapa, namun kini mereka lebih rela ‘membayar’ untuk memulakan interaksi. Wabak ini berlaku apabila masing-masing lebih mesra berinteraksi di alam maya berbanding berinteraksi dengan rakan yang berada di sekeliling.
Antisosial boleh terjadi disebabkan oleh beberapa faktor. Faktor utama berlakunya masalah ini pastinya adalah kerana keghairahan pengguna gajet canggih menggunakannya tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Masalah antisosial bukanlah satu perkara baru, malah ia pernah dibincangkan dalam sebuah artikel pada tahun 2013 bertajuk Anti Sosial di Pagi Syawal menyatakan, remaja lebih senang bersendirian dan berinteraksi bersama gajet seperti telefon bimbit dan komputer riba berbanding masyarakat sekeliling.
Namun sehingga kini, masalah antisosial masih tidak dapat diatasi rentetan daripada peningkatan jumlah pengguna telefon pintar daripada 47 peratus pada 2012 kepada 63 peratus pada 2013. Selain itu, jumlah penggunaan tablet juga turut menunjukkan peningkatan ketara iaitu daripada 14 peratus kepada 39 peratus.
Jika dulu penggunaan telefon pintar dan gajet canggih hanya menular dalam kalangan warga korporat dan kaya, namun kini sesiapa saja mampu memilikinya. Kepintaran gajet ini bukan saja dilengkapi dengan aplikasi untuk berinteraksi, malahan ia turut boleh dilengkapi dengan keperluan yang khusus untuk pekerjaan, hiburan atau perniagaan, pembelajaran dan lain-lain.
Semua aplikasi ini sangatlah mudah untuk diperoleh dan ini sekali gus menggalakkan penggunanya lebih cenderung untuk berinteraksi melalui alam maya saja. Mereka tidak lagi hiraukan keadaan sekeliling apabila menggunakannya dan kesannya menyebabkan ikatan persahabatan boleh menjadi renggang.
Faktor yang kedua pula adalah didikan ibu bapa terhadap anak-anaknya. Institusi keluarga memainkan peranan penting dan amat besar dalam pembentukan sahsiah diri dan akhlak anak-anak dari peringkat awal. Melihat kepada situasi kini ramai ibu bapa yang berkerjaya mampu membelikan anak-anak mereka gajet canggih seperti tablet dengan tujuan untuk meningkatkan dan membantu proses pembelajaran mereka.
Anak-anak kecil yang sepatutnya menghabiskan masa mereka dengan membaca, menjadi semakin leka dengan aplikasi permainan yang ditawarkan dalam gajet tersebut. Remaja pula yang sepatutnya sibuk menelaah pelajaran sebagai persiapan menghadapi peperiksaan semakin leka dengan aplikasi laman sosial yang ada dalam telefon pintar.
Hal ini akan menyebabkan dunia anak ini hanya tertumpu dalam dunia maya saja tanpa menghiraukan orang lain. Seterusnya faktor yang ketiga pula adalah disebabkan keselesaan berinteraksi dalam laman sosial menggunakan gajet canggih.
Dapat kita lihat sekarang, bagaikan menjadi satu trend semasa apabila setiap perlakuan yang dilakukan akan diberitahu dalam laman sosial yang ada dalam telefon pintar mereka. Pengguna tanpa segan silu meluahkan perasaan cinta, marah, sedih mahupun gembira kepada orang awam.
Keselesaan mereka berinteraksi secara maya adalah kerana tidak perlu bertemu muka dan mendengar suara orang lain sehingga ada kalanya mereka boleh dilabel antara golongan yang hebat dalam mengeluarkan hujah dan fakta. Namun hakikatnya dalam dunia realiti, mereka bagaikan bisu dan mula berasa kekok apabila perlu bertemu dengan orang ramai, dan ini menjadi tanda bahawa mereka adalah seorang antisosial.
Sudah menjadi lumrah, setiap perkara pasti akan memberi kesan kepada penggunanya. Ada kala kesan tersebut negatif dan ada kalanya positif. Hal yang sama juga boleh berlaku dengan penggunaan gajet canggih yang popular kini. Memang tidak dinafikan dengan adanya gajet canggih, ia memberikan pelbagai kemudahan dalam berhubung walau di mana saja penggunanya berada.
Pengguna bukan saja boleh bercakap melalui telefon, malah turut boleh membuat panggilan video. Pelbagai aplikasi mesej seperti WhatsApp, Line dan pelbagai lagi turut ditawarkan kepada pengguna. Tidak ketinggalan juga terdapat aplikasi mesej ringkas dalam bentuk suara seperti We Chat.
Kesan utama yang dapat kita lihat adalah menularnya wabak antisosial. Remaja era baru terlalu fanatik dengan pelbagai gajet canggih yang boleh mengakses Internet seperti telefon pintar atau komputer riba membolehkan mereka melayari pelbagai jenis laman sosial tanpa had waktu.
Peranan mulut untuk berbual kini diambil alih pula oleh jari yang sibuk menari-nari di atas skrin telefon pintar dan gajet canggih masing-masing. Mereka lebih rela memandang skrin telefon daripada berbual mesra dengan rakan di sekeliling.
Jika wabak ini tidak cuba dikikis dari awal, ia pastinya akan menggugat keharmonian dalam persahabatan mahupun keluarga. Maka timbul pula perang di alam maya apabila masing-masing cuba meluahkan rasa tidak puas hati. Begitu juga situasinya dalam institusi kekeluargaan.
Malah hal ini juga akan menimbulkan masalah komunikasi kepada anak-anak yang sedang meningkat dewasa. Kebanyakan kanak-kanak yang bermain gajet berseorangan, jadi secara tidak langsung ia akan menjarakkan hubungan bersama kawan yang lain, menjadi antisosial, sedangkan pada usia tujuh hingga 11 tahun, mereka perlu bergaul dan mengeratkan silaturahim.
Apabila keadaan ini berlaku, nilai murni dalam kalangan mereka sudah tiada. Mereka enggan bergaul, lebih teruk lagi kesihatan akan terjejas terutama mata kerana terlalu kerap dan lama melihat gajet. Kanak-kanak ini juga kurang didedahkan dengan dunia luar, maka ia akan menjejaskan tahap keyakinan mereka bersama keluarga dan masyarakat.
Hal ini jelas menunjukkan anak yang membesar dengan gajet canggih pastinya akan menyebabkan interaksi mereka dengan keluarga akan berkurang dan lama kelamaan akan menyebabkan mereka menjadi antisosial. Kanak-kanak yang didedahkan kepada gajet canggih juga mengalami proses kesukaran memberi fokus dalam pembelajaran, perkembangan minda serta berpontensi mengalami masalah autisme.
Hal ini adalah kerana kanak-kanak ini lebih banyak menguasai visual iaitu perbuatan melihat berbanding auditori iaitu mendengar. Selain itu mereka juga berpotensi untuk mendapat masalah kesihatan terutamanya pada aspek penglihatan dan ketegangan urat saraf dalam tempoh jangka panjang.
Risiko mendapat obesiti juga berkemungkinan boleh dihidapi oleh mereka ini memandangkan hanya pergerakan yang tertentu saja digunakan ketika bermain peralatan gajet canggih ini. Melihat kembali kesan gajet kepada anak remaja yang sering kali menjadikan aplikasi di dalam telefon pintar mereka sebagai medium untuk berkongsi apa saja yang sedang dilakukan, hal ini juga boleh memberikan kesan negatif kepada mereka.
Kecenderungan anak remaja yang menjadikan laman sosial dan dunia Internet canggih sebagai medium untuk meluahkan perasaan telah membuka ruang untuk lelaki si hidung belang memperdayakan mereka. Mana tidaknya, baru ‘chatting’ dua tiga kali sudah berani untuk keluar bersama. Ramai remaja yang tidak berfikir dulu kesannya dan apabila terjadi sesuatu yang tidak diingini barulah perasaan menyesal timbul.
Siapakah yang harus dipersalahkan
Seharusnya kita tidak perlu menuding jari mencari salah siapa, tetapi apa yang penting adalah mencari langkah agar masalah ini dapat dibendung. Langkah utama dalam membendung masalah ini bermula dari institusi kekeluargaan. Institusi kekeluargaan adalah faktor penting dalam membentuk sahsiah anak-anak.
Ibu bapa tidak seharusnya menjadikan alasan sibuk bekerja sebagai cara untuk mengelakkan diri daripada mengambil berat hal anak-anak. Penyediaan gajet canggih kepada anak-anak bukanlah satu perkara yang salah, namun sebagai ibu bapa yang bijak haruslah rajin memantau penggunaan gajet tersebut selain mengurangkan masa penggunaan gajet oleh anak-anaknya.
Langkah ini untuk kebaikan mereka juga yang pastinya akan memberikan persekitaran positif dalam tumbesaran mereka. Sebagai ibu bapa yang juga adalah ketua keluarga, mereka seharusnya mempersiapkan diri dengan ilmu keibubapaan yang tinggi agar dapat mendidik dan membentuk anak-anak mereka menjadi insan yang berguna.
Ibu bapa juga haruslah tegas dan tidak berkompromi dengan anak-anak yang mudah leka bermain permainan maya mahupun bersosial di alam maya menggunakan gajet canggih mereka. Keperluan ibu bapa untuk mendekati dan mengetahui masalah anak-anak juga perlu agar mereka tidak dihimpit kesunyian sehingga menyebabkan timbulnya luahan perasaan di laman sosial.
Masalah antisosial pula boleh diatasi dengan cara mengharamkan penggunaan telefon pintar mahupun gajet canggih ini ketika berada bersama keluarga dan juga rakan-rakan.
Sebagai kesimpulan, penggunaan gajet canggih dalam dunia yang semakin meningkat maju ini adalah bagus kerana ia menjadikan penggunanya sentiasa ke hadapan dalam mengikuti perkembangan semasa. Namun harus diingat bahawa penggunaan dan pendedahan terhadap peralatan canggih ini akan menyebabkan berlakunya wabak yang semakin membimbangkan kita iaitu wabak antisosial.
Jadi sebagai pengguna, kita haruslah bijak menggunakan telefon pintar dan peralatan canggih ini dengan cara yang betul agar tidak tenggelam dan leka dengan keseronokan yang dibawakan dalam dunia canggih ini.
No comments:
Post a Comment