Tuesday, June 1, 2010

Erti Kejayaan

Kejayaan?

"Saya ingin bertanya, pada pendapat abang, sepanjang abang berada di Rusia, apakah kejayaan terbesar yang pernah abang capai?"

Soalan dari seorang pelajar tingkatan lima di MRSM PDRM Kulim tersebut membuat saya terpaku seketika.

Kejayaan?

Saya kira, beliau bertanyakan soalan tersebut memandangkan sejarah saya selaku seorang pelajar yang aktif ketika di zaman persekolahan dahulu. Mewakili maktab, menjadi wakil pelajar, bergiat aktif dalam pertandingan itu dan ini, Olimpiad itu dan ini dan bermacam-macam lagi. Itu agaknya takrifan kejayaan yang dimaksudkan oleh beliau.

Saya terimbau seketika, apakah pencapaian-pencapaian itu yang dijadikan ukuran kejayaan? Di manakah standard kejayaan itu, yang sebenarnya?


"Kejayaan saya yang terbesar, pada pandangan saya, adalah saya berjaya memasuki tahun keempat sepanjang pengajian di sekolah perubatan di Rusia ini"

Jawapan yang saya kira, mungkin di luar sangkaan beliau. Mungkin beliau menyangkakan saya kini menerajui persatuan-persatuan, tergolong di dalam dean’s list, mewakili fakulti perubatan dalam mana-mana konferens perubatan, atau mengetuai kumpulan kajian (research) di topik tertentu dan sebagainya.

Maafkan saya, jika jawapan saya tersebut mungkin mengecewakan anda kerana takrifan kejayaan kita, adalah berbeza.

"Kejayaan itu, berkadar terus dengan pengorbanan"

Saya menyambung penceritaan. Ratusan pasang mata calon-calon SPM itu merenung saya.

"Kejayaan itu, berkadar terus dengan pengorbanan. Seorang pelajar yang acapkali mendapat gred A, di peperiksaan akhir tahun beliau mendapat gred A juga, maka mungkin keputusan itu bukanlah satu kejayaan yang manis baginya".

"Tapi bagi seseorang yang selama ini asyik mendapat gred C, lalu beliau berusaha bersungguh-sungguh lantas mendapat gred B dalam peperiksaan akhir tahunnya – mungkin kejayaan itulah lebih terasa manisnya".



You hold the key of success



Sunnatullah Kejayaan


"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"
(Ar-Ra’d, Ayat 11)

Sungguh, Allah telah pun memberikan prasyarat kepada manusia dalam mencapai apa yang diingankan oleh manusia. Prasyaratnya: manusia itu hendaklah terlebih dahulu berusaha mencapainya.

Dan sesungguhnya Allah itu Maha Adil. Sesuatu kejayaan yang bernilai itu tidak akan mudah diperolehi. Ia memerlukan pengorbanan. Pengorbanan dari segi usaha, kudrat, tenaga, masa, harta dan sebagainya.

Tahun 1453, pusat dunia ketika itu, Constantinople, berjaya ditawan oleh Muhammad al-Fateh. Hampir seribu tahun selepas janji Rasulullah mengenainya. Tetapi, kejayaan umat Islam ketika itu, tidak akan tercapai melainkan dengan pengorbanan belasan cubaan sebelumnya. Hanya setelah beberapa kali percubaan dilakukan, barulah kota tersebut dapat ditawan.


Jika kita hanya sekali cuba dan terus berjaya, maka kejayaan tersebut takkan sebegitu manis lagi, bukan?

Maka itulah jawapan saya kepada pelajar tersebut. Sepanjang 4 tahun pengajian di sini, sudah terlalu banyak pengorbanan yang saya taburkan. Pengorbanan wang ringgit, seperti yang dilakukan oleh ayah saya. Pengorbanan masa, apabila saya hanya pulang ke kampung halaman beberapa kali. Tiap kali pulang, sudah banyak perubahan.

Anak saudara saya sendiri enggan didukung oleh saya, kerana tidak mengenali saya.
Pengorbanankah itu? Ya, ianya satu pengorbanan.

Saya terlepas beberapa kali reunion bersama rakan-rakan sekolah lama, yang amat saya rindui.
Pengorbanankah itu? Ya, ianya satu pengorbanan.

Saya terlepas majlis perkahwinan abang sulung saya, yang mana ketika itu saya di tahun kedua.
Pengorbanankah itu? Ya, ianya satu pengorbanan.

Saya terlepas majlis pengkebumian nenek saudara saya, yang sangat disayangi kerana beliau rapat dengan saya.
Pengorbanankah itu? Ya, ianya satu pengorbanan.

Pengorbanan untuk study, itu biasalah. Belajar jurusan apa pun, kita akan berusaha bersungguh-sungguh dan berkorban seadanya.

Dan pengorbanan-pengorbanan yang saya lakukan tersebut, membolehkan saya melangkah ke tahun keempat di fakulti perubatan ini. Kerana jika saya tidak mampu melakukan pengorbanan sedemikian, pasti saya tidak akan berada di sini sekarang ini. Justeru, inilah kejayaan saya yang terbesar.

Dan sesungguhnya, segala pengorbanan yang saya lakukan tersebut, hanya membolehkan saya mencapai tahun keempat. Seandainya ingin menamatkan pengajian dan menjadi seorang doktor yang baik, maka ada kemungkinan saya perlu mengorbankan lebih daripada itu.

Kerana


"Jika kamu mendambakan kejayaan yang besar, maka kamu harus bersedia mengorbankan sesuatu yang setimpal nilainya"

No comments:

Post a Comment