Tuesday, April 5, 2011

Apa yang di tetapkan oleh Al-Quran?


Undang-undang atau Hukum-hukum Allah adalah intisari dari Kitabullah atau Al-Qur'an. Para Rasul diutus untuk menegakkan hukum-hukum/undang-undang Allah.
Hukum Yang Mulia dan Tinggi
Hukum Allah terkandung dlm Al Quran dan As Sunnah, itu bukan ditetapkan oleh manusia, tapi ditetapkan oleh Allah. Dialah yang menetapkan hukum dan mempunyai kekuasaan yang tertinggi dan kedaulatan yang mutlak terhadap manusia. Penetapan hukum oleh para mujtahid, melalui ijtihad mereka, hanyalah merupakan penafsiran terhadap hukum yg kurang jelas,,bukannya sebagai penetapan hukum dalam erti yg sebenarnya, sebab mereka tetap wajib berpegang kepada segala prinsip dan kaidah yg tetap didalam Al Quran dan Assunnah.

Hukum manusia ciptakan tidak lepas dari sifat memihak atau terpengaruh oleh hawa nafsu atau kecenderungan manusia yg memiliki kuasa untuk menetapkan hukum. Dengan kata lain, hukum tersebut lebih memihak kepada yang membuat hukum demi kepentingannya dan keinginan mereka daripada kepentingan seluruh anggota masyarakat.

Hukum Allah, terpelihara dari unsur-unsur yang demikian, kerana Allah, Yang menetapkan hukum tersebut menciptakan seluruh manusia, jadi penetapan Allah untuk kepentingan semua manusia.Allah bukan manusia dan bukan makhluk.Publish Post
وَأَنِ ٱحۡكُم بَيۡنَہُم بِمَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ وَلَا تَتَّبِعۡ أَهۡوَآءَهُمۡ وَٱحۡذَرۡهُمۡ أَن يَفۡتِنُوكَ عَنۢ بَعۡضِ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ إِلَيۡكَ‌ۖ فَإِن تَوَلَّوۡاْ فَٱعۡلَمۡ أَنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ أَن يُصِيبَہُم بِبَعۡضِ ذُنُوبِہِمۡ‌ۗ وَإِنَّ كَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلنَّاسِ لَفَـٰسِقُونَ
"Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik."
(Al-Maidah 5:  Ayat ke 49)  
 

No comments:

Post a Comment