Friday, January 20, 2012

Indahnya Berbudi

Setiap kejadian ada sebabnya. Jika dipermudahkan, ia adalah nikmat Allah yang tidak pernah bernokhtah.
Barangkali – seingat saya – setahun lebih yang lalu saya pernah membuat catatan. Kisah penyewa rumah di Kondo Kemuncak. Ahmad dan Isteri merupakan pelajar pasca-siswazah di UiTM berasal dari Arab Saudi. Mereka menyewa rumah kami.
Setelah hampir setahun menyewa, mereka memberi notis mahu mengosongkan rumah tersebut.
"Ahmad, sudah tamat pengajian?" saya bertanya sambil mata memerhati kotak-kotak yang sudah tersusun kemas di tepi dinding.
"Belum tetapi kami bercuti enam bulan. Isteri saya mahu bersalin di Saudi"
"Habis barang-barang ini?"
"Kami tumpang di rumah kawan. Kami tidak mampu untuk membayar sewa untuk enam bulan semasa kami balik ke Saudi."
Saya mengerti kesukaran yang bakal dialami mereka. Saya juga pernah belajar di luar negara.
"Begini... kamu teruskan menyewa rumah saya. Sewa untuk enam bulan RM0.00. Satu syarat, kunci saya pegang dan izinkan saya untuk tidur di sini bila saya berada di Shah Alam."
Muka mereka merah padam barangkali tidak menyangka yang saya akan memberi tawaran yang sangat luar biasa. Ia telah menyelesaikan masalah besar buat mereka.
Kini mereka sudah berpindah rumah apabila Sara memulakan pengajian di Shah Alam. Isteri Ahmad pula dijangka melanjutkan pengajian di peringkat PhD.
Hujung minggu yang lepas saya berselisih dengan Ahmad di Kondo Kemuncak.
"Ahmad, saya akan meninggalkan Malaysia. Saya akan ke Madinah," ringan mulut saya bercerita.
"Berapa lama Prof?"
"Lama, saya tidak mahu balik. Saya bekerja di Universiti Taibah."
Matanya bulat memandang saya dan terus berkata, "Prof, ayah saya bekerja di sana, Universiti Taibah. Ambil nombor telefon beliau. Saya akan bagi tahu yang prof akan ke sana."
Beliau kelihatan sangat teruja. Kemudian beliau terus berkata dengan penuh perasaan, "Prof, sebenarnya kaum keluarga saya ramai di sana. Saya akan calling-calling mereka seorang-seorang dan akan meminta mereka membantu prof. Saya akan pastikan prof 'OK' di sana. Kalau prof hendak bantuan carilah mereka."
Apa lagi yang hendak saya katakan. Kita berbudi bukan mengharapkan balasan. Namun bila sampai masanya, kita mengerti kenapa Allah temukan saya dengan Ahmad dan keluarga.
Ia bersebab.

No comments:

Post a Comment