Sunday, August 7, 2011

Bersedekah Dalam Ramadhan


Anas r.a. menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah s.a.w.; 'Ya Rasulullah! Apakah sedekah yang paling afdhal?' Jawab Rasulullah s.a.w. "Sedekah pada bulan Ramadhan." (Riwayat Imam at-Tirmizi)
Membanyakkan sedekah dan melakukan kebaikan untuk orang lain
Imam Bukhari meriwayatkan dari Ibnu Abbas yang menceritakan;
"Rasulullah s.a.w. merupakan manusia yang paling pemurah. Baginda menjadi lebih pemurah lagi pada bulan Ramadhan tatkala Jibril datang kepada baginda. Jibril datang kepada baginda pada setiap malam di bulan Ramadhan untuk bertadarus al-Quran dengan baginda. Sesungguhnya Rasulullah lebih pemurah dari angin lepas (*yakni angin yang bertiup tanpa sekatan/ halangan)."
Berkata Imam al-Mawardi; "Disunatkan kepada seorang lelaki melapangkan ahli-ahli rumahnya (*yakni melebihkan belanja kepada mereka dan sebagainya) pada bulan Ramadhan dan melakukan kebaikan kepada kaum kerabatnya dan jiran-jirannya terutama pada sepuluh hari terakhir darinya." (al-Majmu', Imam Nawawi, jil. 6, halaman 398)
Photo by: Manish Swarup/Associated Press
Children help to distribute food for breaking fast on the first day of Ramadan at Jama Mosque, in New Delhi August 2. Muslims across the world are observing the holy fasting month of Ramadan, where they refrain from eating, drinking and smoking from dawn to dusk..
إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاء فَهُوَ خَيْرٌ لُّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan
(Surah Al-Baqarah 2: Ayat 271)
 

No comments:

Post a Comment