Friday, April 25, 2014

Belajar dengan muzik

Setiap orang mempunyai cara yang berbeza untuk mengulang kaji pelajaran. Ada yang memilih untuk berada di dalam keadaan sunyi sepi, duduk bersendiri di dalam bilik atau perpustakaan. Itu adalah konsep mengulang kaji pelajaran normal dan banyak diamalkan pelajar.
Tapi ada juga yang memilih untuk ‘study’ di kafe atau pusat membeli-belah. Khabarnya kalau terlalu sunyi ia akan melayangkan fikiran untuk memikirkan perkara lain dan apa yang dibaca langsung tidak menyerap dalam otak. Itu cara lain pula. 
Bagaimanapun Gen Y percaya semua kaedah mengulang kaji pelajaran itu mengikut kesesuaian dan keselesaan kepada setiap individu. Kalau cara yang digunakan tidak berkesan, sudah tentu seseorang itu akan mengubah gaya belajarnya. 

Namun tidak terkecuali mereka yang gemar mengulang kaji pelajaran sambil mendengar muzik. Kebanyakan mereka memilih untuk berada di dalam bilik dan memasang radio atau alat pemain muzik secara perlahan di belakangnya. Kadang-kadang mereka memilih membuka radio untuk menjadi peneman ketika belajar.

Tapi persoalannya, bagi mereka yang tidak pernah mencuba kaedah ini, adakah cara ini sesuai dan berkesan?

Menurut kajian yang dijalankan oleh pakar psikologi klinikal di Amerika Syarikat, Dr Emma Gray, pelajar yang mendengar muzik ketika belajar adalah pelajar yang cemerlang di dalam bidang akademik. Mereka jenis yang ‘cepat tangkap’, bijak dan mudah memahami segala teori yang diterangkan dalam sesebuah bahan bacaan.

Namun ia bukan sekadar muzik kerana kajian juga mendapati adalah penting memilih lagu yang sesuai dengan subjek yang dipelajari. Tidak semua mata pelajaran anda boleh memilih pemuzik kegemaran untuk dijadikan teman ketika mengulang kaji pelajaran.

Jika anda sedang mengulang kaji pelajaran matematik, muzik bergenre klasik perlu ada di dalam senarai lagu anda. Itu adalah fakta yang sudah direkodkan berdasarkan kajian yang dilakukan. Kajian menemukan, untuk merangsang daya ingatan dan meningkat tumpuan pembelajaran, mendengar muzik klasik ketika mengulang kaji mampu mendapatkan purata markah lebih 12 peratus di dalam peperiksaan matematik.

Muzik adalah susunan bunyi yang merehatkan di mana minda menjadi lebih tenang, imaginasi mampu diproses dengan baik dan tumpuan boleh ditingkatkan. 

Penulis sendiri mengakui yang mendengar muzik berentak perlahan, romantik dengan geselan muzik akustik mampu membantu untuk kita memahami sesuatu yang dibaca dan sekali gus membuatkannya terus melekat di dalam otak. 

Bagaimanapun dalam kajian sama ada meletakkan beberapa langkah yang harus dilakukan oleh mereka yang belajar dengan mendengar muzik untuk memastikan yang ia lebih berkesan dan praktikal. 

Antaranya termasuklah mengelakkan diri daripada mengulang kaji pelajaran dengan mendengar muzik sehari sebelum peperiksaan. Ini kerana sehari sebelum peperiksaan adalah masa terbaik untuk kita hanya melihat kembali kesemua bahagian yang sudah dibaca dan difahami untuk memastikan yang setiap satu fakta itu terus melekat dalam otak.

Keduanya dengan mencuba dengar muzik tanpa lirik kerana lirik itu boleh mengganggu terutamanya lagu kegemaran kita. Sibuk otak yang memproses pelajaran yang dibaca, sibuk pula bibir kita menyanyi perlahan lirik lagu tersebut. Itu tidak berkesan. 

Ketiga pula, cuba mendengar muzik perlahan atau sederhana perlahan kerana muzik yang kuat hanya akan mengganggu otak untuk memproses.

Elakkan mendengar muzik yang mempunyai pukulan dram yang kuat seperti muzik rock atau muzik keras kerana ia mempunyai potensi mengkhayalkan fikiran untuk memikirkan soal lain ataupun menyanyi sama.

Kelima pula dengan mengelakkan diri mendengar muzik baru kerana akan menyebabkan anda lebih memberi tumpuan mendengar lagu baru yang tidak biasa didengar selain perlahankan muzik latar belakang untuk memastikan tumpuan otak masih berada pada buku yang dibaca.

Bagaimanapun, setiap langkah dan resipi ini hanya berdasarkan kajian yang dilakukan dan tidak semestinya relevan untuk diguna pakai oleh semua individu. Semuanya terpulang pada anda. Kadang-kadang proses pembelajaran akan menjadi lebih ceria dan tidak membosankan. 

Di samping mengulang kaji pelajaran tanpa tekanan, pada masa yang sama kita masih boleh berhibur.

No comments:

Post a Comment