Wednesday, April 16, 2014

Hobi jadi duit

Suka memasak, tangkap gambar, menulis ataupun pandai berbicara? Semua kelebihan ini boleh ditukarkan kepada wang ringgit jika kita mahu dan tahu caranya. Jangan sia-siakan bakat yang ada tetapi cari jalan merealisasikan kreativiti yang ada untuk memperoleh pendapatan sendiri pada usia muda.
Sedalam mana pengetahuan kita terhadap sesuatu boleh dikembangkan dan dikongsi dengan orang lain. Bukti jelas yang ada menunjukkan ramai anak muda berstatus peniaga dan usahawan sama ada di dalam talian atau memiliki premis kedai, memulakan perniagaan sendiri secara kecil-kecilan didorong rasa minat. Contohnya, kegilaan wanita bertudung mengumpul koleksi terbaru hijab menjadikan mereka produktif mengeluarkan label tudung sendiri di pasaran.
Rata-ratanya kelompok ini dikesan dalam kalangan graduan lepasan universiti yang diajar sedikit sebanyak mengenai ilmu keusahawanan, sekali gus mendorong mereka mencuba nasib di pasaran. Ramai pereka fesyen muda dilahirkan dengan masing-masing mempunyai label pakaian sendiri.

Penulis pasti golongan ini dilahirkan daripada graduan dalam bidang seni reka secara amnya. Hobi dan minat dalam bidang fesyen ataupun mereka cipta busana menjadi pendorong mereka memilih kursus seni reka dalam pengajian.
Foto

Ada minat boleh berjaya

Orang yang berjaya membina kerjaya dan perniagaan berasal daripada minat dan kebolehan mereka melakukan sesuatu dengan tekun dan penuh usaha. Bayangkan bagaimana perasaan anda apabila disuruh melakukan sesuatu yang tidak diminati? Sudah tentulah hasilnya tidak memuaskan dan ada kemungkinan kerja terbabit tidak selesai. Oleh itu, tidak hairanlah jika ada segelintir anak muda sering bertukar pekerjaan dengan alasan tidak sesuai melakukan pekerjaan terbabit.

Memang tiada jalan mudah untuk menjana duit tetapi bukan mustahil untuk mendapatkannya jika kita tekun dan rajin. Menjadi lebih kreatif supaya dapat mencari lebih banyak peluang membuka laluan kepada sesiapa saja yang tidak mahu terkongkong dengan bekerja makan gaji. Jika anda seorang yang mahu mencuba dan belajar untuk menjadi inovatif, maka anda akan menemui seribu satu cara untuk menukarkan hobi kepada wang yang lumayan bahkan sebahagiannya boleh dilakukan dengan jayanya hanya dari rumah saja.

Seperti diketahui umum, Internet adalah landasan terpenting bagi sesiapa saja dalam bidang pemasaran. Sama ada syarikat kecil-kecilan ataupun sudah menempa nama, laman sosial dan laman web dijadikan platform utama untuk memasarkan barangan. Maklumat dan tip berkaitan isu ini dihidangkan meluas di Internet, malah di situ jugalah kita dapat mencipta hubungan lebih luas dengan pelanggan bahkan berpeluang meneroka pasaran di dalam dan luar negara.

Bergabung dengan komuniti yang memiliki hobi yang sama juga sangat membantu. Manfaatkan sepenuhnya hobi anda kerana ia bukan saja dapat meningkatkan jalur hubungan, bahkan boleh berkongsi mengenai peluang bisnes lebih kukuh.

Harus diingat bahawa dalam perniagaan pasti wujud halangan. Di mana ada usaha pastinya ada risiko yang menanti, apatah lagi hobi itu sangat spesifik seperti membuat seni tanah liat misalnya yang mempunyai jaringan pasaran terhad.


‘Jual’ kelebihan diri

Setiap individu mempunyai kelebihan tersendiri. Ada yang dilahirkan petah berbicara, pandai menjahit, bijak bertukang, minat mengumpul barang antik dan sebagainya menjadikan setiap orang tercipta dengan keunikan masing-masing. Untuk memulakan langkah ini, anda perlu kenal pasti kelebihan diri dan usaha untuk ‘menjualnya’ dengan cara terbaik.

Ramai dalam kalangan rakan penulis berjaya dalam perniagaan masing-masing. Ada antaranya berjaya menjana pendapatan belasan ribu ringgit sebulan hanya dengan mengambil tempahan produk manisan seperti kek, kek cawan, ‘cookies’ dan sebagainya.

Jika ramai dalam kalangan remaja lelaki suka merempit, apa kata ubah hobi terbabit untuk jadikannya kerjaya. Mendaftar diri untuk memasuki pertandingan ‘cubprix’ mungkin memakan modal yang tinggi tetapi tidak salah mencuba dari peringkat bawah yang terbuka kepada sesiapa saja.

Berminat dalam bidang kewangan? Anda boleh menjual buku berkaitan kewangan sedia ada di Internet dengan hanya perlu menghubungi penerbit buku untuk mendapatkan harga borong sebelum menjualnya semula.

Jika anda meminati bidang jahitan, tidak salah menajamkan kemahiran sedia ada dengan mengambil upah menjahit busana. Selepas beberapa tahun, anda boleh memohon kontrak menjahit daripada mana-mana syarikat korporat, menulis buku jahitan sendiri, menganjurkan kursus jahitan secara pos ataupun di dalam kelas.

Yang namanya anak gadis pasti lebih cenderung ke arah masakan. Kenal pasti kategori masakan yang anda minat sama ada ala barat, Melayu asli ataupun kepelbagaian minuman, cipta resipi sendiri kemudian jualkan kepada pasaran luar. Jika sudah berpengalaman dan dipercayai pelanggan, anda pastinya sudah bersedia menjadi usahawan tempahan makanan besar-besaran.

Tidak kira apa saja hobi, minat, pengalaman, pengetahuan, pekerjaan anda kini dan sebelum ini, ada caranya untuk mengubahnya menjadi lebih besar dan meluas.

Jika anda berpendapat hobi berkaitan perniagaan tidak menguntungkan, carilah pekerjaan yang boleh dikaitkan dengan minat anda. Contohnya, anda suka menyatakan pemikiran dalam bentuk tulisan di blog, jadi, kenapa tidak mencuba untuk menjadi seorang penulis? Atau mempunyai kepakaran dalam membuat rekaan grafik, cari peluang untuk bergabung dengan pasukan kreatif di syarikat pengiklanan mahupun majalah. Selain mendapat kepuasan melalui hobi, anda juga mendapat bayaran untuk hasil kerja dilakukan.


Bukti hobi jadi kerjaya

Mudah dicuba tidak cukup untuk dijadikan alasan bagi memulakan perniagaan. Anda harus menjadi seorang yang mampu bersaing dan bertahan dalam bidang diceburi. Usaha perlu berterusan dalam mengasah kemampuan selain diri sanggup mengorbankan waktu, keluarga, kewangan, menyertai kursus berkaitan dan rajin mencari maklumat.

No comments:

Post a Comment