Tuesday, April 22, 2014

Bisingnya dia

Ramai orang menyangka hanya golongan jejaka yang berdengkur setiap kali tidur. HAZRIL MDNOR menyangkal sekeras-kerasnya dakwaan itu kerana si gadis turut ‘mengeluarkan bunyi’ ketika tidur. Sudah pasti janggal kerana ia bercanggah dengan sifat gadis yang biasa tidur secara tenang.
Sebut saja pasal tidur, pasti ramai terbayang waktu paling ‘indah’ untuk merehatkan otak dan badan selepas penat bekerja. Tetapi, bagaimana pula jika teman serumah atau ahli keluarga kerap berdengkur ketika tidur? sudah pasti masalah itu akan mengganggu kitaran tidur kita.
Pokok pangkalnya, masalah dengkuran yang kuat sebenarnya bersifat umum, bermakna penyakit ini boleh dihidapi sesiapa saja, namun ia lebih cenderung berlaku pada golongan lelaki dan mereka yang mengalami masalah berat badan. Jika setiap kali dengkuran kamu diselang-selikan dengan pernafasan, ia sebenarnya normal, namun apabila ia berterusan tanpa henti, itu tandanya kamu mengalami masalah pernafasan yang boleh memudaratkan.

Bagaimana dengkuran berlaku? Ia terjadi apabila muncul sekatan pada aliran udara dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung kamu. Bunyi bising dengkuran terjadi apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar di antara satu sama lain. Malah, gejala tidur berdengkur ini sebenarnya terjadi sejak dari kecil dan ia akan bertambah kerap mengikut peningkatan usia seseorang.

Kaji selidik dari Universiti Michigan mendapati beberapa sebab lain mengapa remaja boleh berdengkur dengan kerap. Antaranya lemah otot di lidah dan lelangit lembut. Tisu tekak yang besar dan tebal juga salah satu punca. Akhir sekali, ia terjadi disebabkan saluran pernafasan yang tersekat.

Persoalannya, remaja lelaki yang tidur berdengkur memang tidak boleh disangkal lagi. Tapi bagaimana jika ia kerap terjadi pada si gadis? Pasti ada mulut yang bercakap mengenainya dan tidak kurang menggelarkan gadis itu ‘kurang ayu’, ‘tidak manis’ ataupun ‘hilang sifat feminin’.

Adakalanya masalah pernafasan itu terjadi kerana terlalu penat pulang dari pejabat. Oleh itu, gadis yang ‘workaholic’ lebih cenderung menghidap penyakit ini berbanding wanita yang bekerja lebih pasif dan tidak banyak menggunakan kekuatan mental.


Kesan buruk

Kita sendiri tahu berdengkur dengan kuat boleh mengganggu orang sekeliling terutamanya mereka yang tidur dalam bilik yang sama. Lebih buruk lagi apabila waktu berdengkur sebenarnya tidak terhad pada malam hari saja tapi juga pada waktu petang dan tengah hari juga boleh berlaku jika kamu alami masalah pernafasan yang serius setiap kali tidur.

Hakikatnya, berdengkur dalam kalangan gadis ini memang tidak elok kerana gadis kebanyakannya memiliki sifat feminin. Masalah dengkur itu sebenarnya boleh mengubah persepsi jejaka terhadap si gadis lebih-lebih lagi jika dia ‘kantoi’ tidur berdengkur di hadapan kawan lelaki.

Jangan sesekali ingat bahawa golongan lelaki saja yang mengeluarkan bunyi ‘pelik’ ketika berdengkur. Hakikatnya, si gadis juga mengalami masalah yang sama, cuma mereka jarang memberitahu masalah itu atau selalu ‘cover’. Kalau difikirkan kembali, bunyi dengkuran sama saja bagi lelaki mahupun perempuan dan ia terbukti mengganggu waktu tidur teman sekeliling.

Dari aspek kesihatan, remaja perempuan yang berdengkur ini boleh berhadapan dengan masalah kesihatan yang lebih serius tanpa diketahui mereka. Satu kajian menyatakan, si gadis jarang berjumpa doktor untuk pemeriksaan kerana lebih suka memendam saja masalah ini. Jika berterusan, ia akan mengakibatkan saluran udara dalam hidung tersekat dan lama kelamaan akan membawa pada penyakit lebih serius seperti ‘Apnea Tidur’. Ia dikategorikan sebagai penyakit berbahaya kerana saluran pernafasan ditutup sehingga tidak ada oksigen yang akan mencapai paru-paru.

Selain itu, bunyi dengkuran yang terlalu kuat serta saluran pernafasan yang kerap tertutup akan membuatkan kamu kerap terjaga seketika apabila sedang tidur dan ini boleh mengganggu kitaran tidur kamu pada waktu malam.

Ia berlaku kerana kamu perlu menarik udara ke saluran hidung ketika bernafas dan apabila saluran itu ditutup, ia boleh menyebabkan nafas sesak dan seterusnya membuatkan kamu terjaga.

Lebih buruk lagi keadaan apabila kamu seorang yang bekerja pada syif pagi. Padahnya, gangguan tidur itu juga boleh menyebabkan waktu tidur tengah hari terganggu, naik berat badan, pening kepala dan penurunan prestasi kerja.


Jalan penyelesaian

Sesudah mengetahui masalah ini berlarutan, kamu perlu atasi dengan segera untuk menurunkan kadar penyakit berbahaya pada diri. Lakukan beberapa langkah berkesan ini.

Langkah pertama, pastikan kamu ubah posisi tidur. Apa kamu perlu ketahui ialah lidah, langit-langit, tonsil dan otot di belakang kerongkong saling bersentuhan dan ini menyebabkan kamu berdengkur. Perkara ini bertambah buruk lagi apabila kamu tidur secara posisi telentang.

Posisi ini mengakibatkan lidah akan tertarik ke belakang dan menyempitkan saluran udara. Lebih memadai jika kamu ubah posisi tidur yang tidak bagus itu pada tidur secara mengiring.

Kedua, turunkan berat badan kamu. Percaya atau tidak, mereka yang alami ‘obesiti’ atau penambahan berat dan mempunyai jaringan leher yang tebal dan ini adalah risiko kamu tidur berdengkur. Seeloknya, turunkan berat badan dengan kadar yang bertepatan agar lemak yang terkumpul di bahagian kerongkong boleh dikurangkan.

Ketiga, elakkan dari mengambil pil penenang termasuk pil tidur dan apa saja produk ubatan lain yang bertujuan untuk menenangkan kerana ia boleh memburukkan lagi keadaan. Ini kerana pengambilan bahan ini boleh mengganggu sistem saraf dan juga menyebabkan otot dan tisu dalam kerongkong tidak aktif untuk masa yang lama.

Keempat, pastikan hidung kamu tidak tersumbat sebelum tidur. Cuba amalkan hidu wap air panas ataupun kamu boleh letakkan tuala yang sudah dicelup dengan air panas pada muka dan sedut wap yang keluar. Ia bertujuan untuk menghilangkan lendir yang tersumbat dalam rongga hidung. Jika lendir hilang sepenuhnya, nescaya kadar dengkuran boleh menurun. Tapi ingat, jika selesema, pastikan kamu mengambil ubat yang betul sebelum tidur.

Kelima, jika kamu seorang gadis yang selalu mengemas rumah, elakkan daripada menghidu habuk dan apa-apa partikel yang menyebabkan kesukaran untuk bernafas. Pada malam hari, pastikan cadar dan sarung bantal bersih daripada habuk dan bakteria. Untuk kesan yang lebih baik, cuba pasang ‘air filter’ di rumah untuk memperoleh bekalan udara yang bersih.

Langkah keenam, gunakan produk yang boleh membersihkan hidung dengan berkesan. Misalnya kamu boleh mendapatkan produk seperti ‘Breathe Right’ sebagai langkah percubaan untuk menghilangkan masalah ini. Mungkin ia tidak hilang sepenuhnya, tapi bunyi dengkuran kamu boleh dikurangkan.

Akhir sekali, jika masalah ini berlarutan walaupun selepas melaksanakan cara di atas, jangan teragak-agak untuk berjumpa doktor pakar kerana kemungkinan kamu menghidap penyakit tidur berbahaya.

No comments:

Post a Comment