Tuesday, April 22, 2014

Kepala batu

Jika dilihat pada perspektif kawan dan zaman moden, itulah realiti kebanyakan anak muda hari ini. Nak putus kawan macam terlalu kejam tetapi apa kata ikuti beberapa alternatif yang dikongsikan MURSHID EUNOS ini mana tahu ia boleh membantu.
Sabar adalah penyelesaian dalam kebanyakan kes membabitkan isu keras kepala. Sama ada anak, ibu bapa, adik-beradik, kekasih hati hingga ke sahabat baik sekalipun, tiada cara lain selain daripada bersabar untuk menghadapi mereka dan tidak melarat hingga terputus hubungan.
Persoalannya, sampai bila harus kita bersabar?

Berusaha berbicara jujur kepada individu keras kepala mengenai perangai dan sikapnya mungkin membawa keadaan lebih parah kerana kebiasaannya individu seperti ini adalah mereka yang mudah melenting, tidak boleh ditegur, selalu menyifatkan kebenaran berpihak padanya dan ego.

Mana mungkin orang jenis ini mengaku salah, jauh sekali ingin memohon maaf. Justeru, jalan terbaik untuk kita berdepan dengannya adalah berdiam diri dan jangan melawan kata-katanya. Lambat laun dia akan perasan, namun mustahil untuknya meminta maaf.

Nasihat kepada mereka yang acap kali berdepan manusia jenis begini adalah jangan lawan dengan hal sama, cari waktu yang tepat untuk berkomunikasi secara efektif, mengalah dan memahami serta tunjukkan kasih sayang lebih kepadanya.

Jika kita melihat dari sudut agama sendiri pun, Allah membenci hamba-Nya yang keras kepala. Namun hakikatnya, mereka yang memiliki sikap sebegitu jarang sekali sedar dan ada usaha untuk berubah. Justeru, bagaimana cara untuk mereka berubah atau apa caranya untuk seseorang itu mengubah sikap buruknya itu. Apa yang penting bagaimana untuk kita berdepan dengan mereka yang bersikap sebegini.

Oleh itu, Gen Y ingin berkongsi beberapa cara terbaik dan berkesan untuk kita menghadapi individu seperti ini, namun dengan cara halus yang langsung tidak menjejaskan persahabatan.


1. Cermin diri sendiri - Kamu pasti sudah puas menasihati rakan kamu yang keras kepala tapi tidak juga berhasil untuk mengubah sikapnya. Perlu diingat, mereka tidak akan mengubah sikap mereka hanya kerana kamu menyuruhnya berubah, sebaliknya sebagai kawan yang baik dan memahami, kita yang harus mencari jalan berdepan dengan sikapnya itu.

Apa yang kamu perlu lakukan adalah ambil masa untuk renungkan diri dan sikap kamu sendiri. Mungkin rakan kamu bersifat negatif seperti itu kerana sikap kamu yang tidak disenangi. Jika kamu mula berubah ke arah kebaikan, sudah tentu si dia juga akan tersentuh, sekali gus mengubah sikap.

Misalnya kamu menasihati rakan untuk berhenti merokok tapi kamu sendiri merokok. Disebabkan itulah rakan kamu kadangkala keras kepala dan tidak mahu menuruti nasihat kerana kamu sendiri berada di sudut yang negatif.


2. Sabar - Jika rakan baik kamu bersifat keras kepala, kamu perlu bijak tangani emosi dan bersikap lebih sabar dalam berdepan masalah atau sebarang kemungkinan. Contohnya, rakan kamu adalah seorang yang memang tidak ‘makan’ nasihat, maka kamu perlu sabar dalam menasihatinya.

Fikirkan yang dia mungkin akan berubah suatu hari nanti jika kamu terus menasihati dan mungkin tidak akan berubah langsung jika kamu tidak memberikan perhatian kepadanya. Kata orang, sabar itu sentiasa membuahkan hasil kerana sikap kamu yang positif membantu rakan pasti akan dibalas baik kelak.


3. Bijak mengatur rancangan - Pasti kamu ingin rakan yang degil berubah ke arah lebih baik, namun tidak semua rancangan kamu menjadi untuk melihatnya berubah. Terlalu banyak rintangan yang menjadi penghalang kepadanya untuk berubah.

Oleh itu, kamu perlu mahir mengawal situasi. Apa yang perlu dilakukan ialah menyelidik serta mendekati rakan kamu secara sendirian. Kenal pasti apa dilema dihadapinya yang menyebabkan dia menjadi sedemikian. Pasti ada perkara buruk yang berlaku padanya dan itu adalah tugas kamu sebagai rakan karibnya untuk menasihati serta menyelesaikan masalah.


4. Beri kritikan membina - Kamu mungkin pernah mengalami situasi di mana rakan kamu sangat degil dan tidak mahu belajar ataupun melakukan perkara yang berfaedah. Kamu perlu bersikap lebih lembut dalam situasi ini dan cuba berikan kritikan padanya yang bermaksud tersirat.

Ini boleh menyebabkan rakan kamu rasa berfikir mengenai apa yang dikatakan. Selain itu, kamu boleh menyelesaikan masalah rakan anda yang keras kepala dengan memberikan nasihat yang kamu peroleh daripada pakar dan cuba praktikkan secara kerap.


5. Beritahu perkara sebenar - Jika semua teknik dan motivasi yang kamu lakukan tidak berkesan, cara terakhir adalah berterus terang kepada rakan yang kamu tidak sukakan perbuatannya. Jujur dengannya bahawa perbuatannya itu penuh dengan unsur negatif dan dia patut berubah.

Walaupun dia mungkin tersinggung, lama kelamaan dia akan sedar atas perbuatannya dan mula fikirkan cara hidup yang lebih positif berbanding dulu.

No comments:

Post a Comment