Tuesday, March 8, 2011

Destinasi Impian Terakhir


Maha Suci Allah, Maha Sempurna Dia. Alam ciptaanNya, tersusun rapi, terbina indah. Lihatlah langit yang tiada tiang menyangga, 'berdiri' megah di atas kepala. Lihatlah bumi luas terbentang, dikeluarkan daripada 'perut'nya rezeki-rezeki untuk manusia. Ada pohon-pohonan yang menghasilkan buahan sebagai makanan, ada juga yang paling kurang sebagai tempat berteduh. Semakin dipandang, semakin banyak dan luas keindahan yang dinikmati.
Tindakan Menghasilkan Tindak Balas
Bacalah di bahagian mana pun, setiap tindakan pasti akan menghasilkan suatu tindakbalas. (act create reaction). Sama ada dalam kimia, undang-undang, perkara seperti makan, minum, berjalan, berfikir, hatta semudah bernafas; tindakan-tindakan ini akan menghasilkan tindak balas. Sama ada secara sedar atau tidak, sekeliling kita bertindak balas dalam setiap perlakuan dan tindakan kita. Yang utama yg perlu diketahui, apakah kita mahu menerima tindakbalas  yang terbaik dari Allah Swt dalam setiap perbuatan kita?
Maka utamakanlah pandangan Allah Swt dalam setiap tindakan kita. Usahakanlah untuk mulakan dengan Nama Allah Swt dalam setiap tindakan kita yang baik.
Sepanjang Perjalanan ada Papan Tanda
Kita adalah Insan, Hamba Allah Swt, Khalifah Allah Swt dan pengabdi diri kepada Allah Swt. Dari kita tiada kepada ada; hakikatnya kita berada dalam satu perjalanan. Destinasi kita adalah akhirat yang hanya ada dua kediaman. Syurga sebagai balasan untuk tindakan-tindakan yang mengikut perintah Allah Swt, atau Neraka, sebagai balasan atas tindakan-tindakan yang berdosa yakni yang melanggar perintah Allah Swt. Berdoalah supaya kita tidak dimasukkan kedalam Neraka. ia adalah seburuk-buruk tempat kembali.
Walaupun sebaik-baik konsep ibadah dalam perjalanan menuju destinasi ini adalah semata-mata kerana Allah Swt, tetapi kita di pesan untuk sentiasa berdoa bagi mendapatkan Syurga kelak. Yang tentunya yang hanya dapat melihat Allah Swt dan Senyuman Rasulullah Saw adalah PENGHUNI SYURGA sahaja.
وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ31هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ 32 مَّنْ خَشِيَ الرَّحْمَٰنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ 33 ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ۖ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ 34
Dan didekatkan syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa pada tempat yang tiada jauh (dari mereka). Inilah yang dijanjikan kepadamu (iaitu) kepada setiap hamba yang selalu kembali (kepada Allah) lagi memelihara (semua peraturanNya). (Iaitu) orang yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah sedang Dia tidak kelihatan (olehnya) dan dia datang dengan hati yang bertaubat. Masukilah syurga itu dengan aman, itulah hari kekekalan. "(Surah Qaf: 31-34)
 
Kelayakan
Mereka yang layak untuk kembali ke tempat asal mereka berdiri di hadapan Allah, sebagaimana yang telah dinyatakan didalam al-Qur'an, akan menerima buku amalan mereka yang mengandungi segala catatan semasa mereka hidup di muka bumi dengan tangan kanan. Mereka tidak akan berasa susah dengan perhintungan amalan mereka. Bermula saat itu, mereka akan hidup dengan penuh kenikmatan. Orang- orang yang beriman diberi khabar gembira dengan keadaan yang menyenangkan di dalam banyak ayat al-Qur'an:
فَأَمَّا مَنۡ أُوتِىَ كِتَـٰبَهُ ۥ بِيَمِينِهِۦ 7 فَسَوۡفَ يُحَاسَبُ حِسَابً۬ا يَسِيرً۬ا 8 وَيَنقَلِبُ إِلَىٰٓ أَهۡلِهِۦ مَسۡرُورً۬ا 9 
Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka dia akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, dan dia akan kembali kepada kaumnya (yang sama-sama beriman) dengan gembira. (Surah al-Inshiqaq: 7-9)
Destinasi Akhir 
Mukmin yang berjaya mendapatkan kehidupan ini akan disambut oleh malaikat-malaikat dengan ucapan, "Kesejahteraan (dilimpahkan) ke atasmu. Berbahagialah kamu. Maka masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di dalamnya," (Surah az-Zumar: 73) Selepas itu, mereka akan dibawa ke syurga beriringan dan masuk ke dalamnya dengan tenteram dan selamat...
أُوْلَـٰٓٮِٕكَ يُجۡزَوۡنَ ٱلۡغُرۡفَةَ بِمَا صَبَرُواْ وَيُلَقَّوۡنَ فِيهَا تَحِيَّةً۬ وَسَلَـٰمًا 75  خَـٰلِدِينَ فِيهَا‌ۚ حَسُنَتۡ مُسۡتَقَرًّ۬ا وَمُقَامً۬ا 76
Mereka itu orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya. Mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman (Surah al-Furqan: 75-76)
Dalam salah satu hadith Rasulullah SAW memberi gambaran syurga seperti berikut: “Apabila penghuni syurga memasuki syurga, pembuat pengumuman akan mengumumkan: (engkau telah dijanjikan Allah bahawa) engkau akan hidup di dalamnya dan engkau tidak akan mati; engkau akan hidup sihat di dalamnya dan tidak akan jatuh sakit; engkau akan sentiasa muda dan tidak akan menjadi tua; engkau akan sentiasa dalam kedamaian dan tidak akan berasa sengsara” [ Riwayat Muslim]
Bersama orang-orang tersayang 
Orang-orang yang beriman berasa sangat gembira menghabiskan masa bersama saudara mara mereka yang benar-benar mengabdikan diri kepada Allah. Oleh itu, memikirkan akan bersama-sama mereka lagi di dalam syurga adalah satu sumber motivasi yang kuat kepada mukmin yang cenderung dengan sentimen ini. Walau bagaimanapun, perhubungan ini tidak hanya terhad pada beberapa tahun sahaja, sebagaimana di dunia, tetapi perhubungan ini akan kekal abadi. Jadi, kita kenalah mengajak orang-orang yang kita sayang di dunia dan ingin bersama mereka di akhirat kelak (Inilah kasih sayang SEJATI) sama-sama mengikuti perintah Allah Swt.
جَنَّـٰتُ عَدۡنٍ۬ يَدۡخُلُونَہَا وَمَن صَلَحَ مِنۡ ءَابَآٮِٕہِمۡ وَأَزۡوَٲجِهِمۡ وَذُرِّيَّـٰتِہِمۡ‌ۖ وَٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةُ يَدۡخُلُونَ عَلَيۡہِم مِّن كُلِّ بَابٍ۬23
سَلَـٰمٌ عَلَيۡكُم بِمَا صَبَرۡتُمۡ‌ۚ فَنِعۡمَ عُقۡبَى ٱلدَّارِ 24   
(Iaitu) Syurga 'Adn yang mereka masuk ke dalamnya bersama-sama dengan orang-orang yang soleh dari bapa-bapanya, isteri-isterinya dan anak cucunya, sedang malaikat-malaikat masuk ke tempat-tempat mereka dari semua pintu; (sambil mengucapkan); "Salamun alaikum bima sobartum. Maka alangkah baiknya tempat kesudahan itu." (Surah ar-Ra'd: 23-24)

No comments:

Post a Comment