Monday, December 2, 2013

Ada baiknya obses

Setiap individu berbeza-beza begitu juga keinginan, kemahuan, minat dan idolanya. Ada yang fanatik kepada artis, taksub sesuatu barang, obses kepada makanan, taksub kepada hiburan, politik, Internet, agama dan sebagainya.
Seperti diketahui, perasaan suka tahap melampau ini membawa maksud tegar terhadap sesuatu yang boleh memberi impak kepada kita sama ada kebaikan atau keburukan. Diri sendiri perlu berusaha dan paksa otak berfikir untuk mengubah kesan sikap itu ke arah positif dan bukannya negatif semata-mata.

Tahu beza
Perkataan fanatik mengikut Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan (1995: 476) bermaksud taasub, tegar hati, kuat pegangan, kuat keyakinan dan kuat kepercayaan. Fanatisme pula ialah kepercayaan yang sangat kuat, terlampau kuat atau kepercayaan yang kuat. Walau apapun maksudnya, persoalan di sini, apakah ia beri kesan positif atau negatif dalam kehidupan anda?
Sikap ini boleh terbahagi kepada dua elemen iaitu baik dan buruk. Ia bergantung kepada diri sendiri. Taasub boleh membawa maksud keterlaluan, ekstrim atau terlampau. Ia masih positif jika apa yang dikejar itu adalah perkara berfaedah dilakukan dengan cara betul. Jika perasaan taasub cuma dijadikan motivasi dan pemangkin untuk capai apa yang anda mahukan, itu baik.

Bergantung kepada apa yang anda taasub. Kalau setakat memuja seseorang contohnya artis, penulis berpendapat ia tidak berbaloi kerana artis tetap popular dan dapat duit, kita cuma dapat tengok dan tumpang gembira. Tapi jika anda mengambil sisi positif seperti pencapaian atau kejayaan seorang artis itu sebagai pendorong, ia akan berubah kepada kebaikan. Obsesi dalam hidup tak salah dengan syarat, pastikan apa yang dikejar adalah bermanfaat, berfaedah dan bernilai.


Negatif

Dikuasai sikap obses menyebabkan pemikiran seseorang tertutup, cetek, terkongkong, keras kepala dan tidak berfikiran jauh. Biasanya golongan ini tidak akan mendengar pandangan orang lain walaupun pandangan itu benar. Mereka akan tetap dengan kepercayaannya walaupun ia salah. Mengambil contoh ketaasuban seseorang terhadap seseorang yang diminatinya. Walaupun orang yang diminati itu melakukan kesalahan, pada pandangan matanya orang itu tetap benar. Sikap ini dalam masyarakat dipanggil ‘bodoh sombong’. Kalau dulu ada isu suami isteri bertengkar disebabkan fahaman politik yang berbeza. Ini adalah satu tindakan yang kurang bijak.

Contoh, seorang kawan taasub kepada perangainya sendiri. Dia sentiasa mengatakan dia yang terbaik dan dia saja yang betul. Jika orang sekeliling cakap A, dia boleh meng­angguk tetapi secara terangan luahan rasa tak setuju. Akhirnya dia cuma mempunyai seorang kawan iaitu dirinya sendiri. 


Positif

Dari segi kebaikan, ia memberi kekuatan kepada seseorang untuk melakukan sebarang tindakan. Mereka sanggup melakukan apa saja asalkan mencapai matlamat. Jika dilihat, bagi sesiapa yang fanatik sesuatu genre muzik, walaupun pelbagai genre baru wujud tetapi dia tetap setia dengan pilihannya walaupun genre itu diperkenalkan pada tahun 60-an. Memandangkan negara kita kecoh dengan isu-isu politik, penulis mengambil ia sebagai contoh. Kebiasaannya golongan ini tidak mengharapkan balasan. Mereka melakukan dengan rela hati.

Contoh, seorang kawan yang taasub dengan mainan komputer sejak kecil sehinggalah sekarang, akhirnya dia membuka bisnes komputer mempunyai kafe siber kendaliannya sendiri walaupun usianya baru di pertengahan 20-an.

No comments:

Post a Comment