Monday, December 16, 2013

Hawa jadi mangsa

Siapa lelaki yang tidak mahu berkenalan dengan perempuan cantik persis bintang Hollywood? Ditambah pula bila jalan di sebelah, wangian semerbak ada ketikanya buat lelaki makin ‘gila’ dan sanggup mendapatkan wanita berkenaan dengan cara apa sekalipun.
Merujuk kepada kajian oleh Women’s Aid Organization dan Survey Research Malaysia pada 1992, 39% wanita negara ini terbabit dengan keganasan. Amat membimbangkan peratusan meningkat pada tahun 1995 yang dilaporkan pihak polis iaitu sebanyak 1,409 kes. Malah bertambah kepada 5,477 kes tahun 1997.
Keganasan yang dimaksudkan adalah berasaskan jantina yang mendatangkan implikasi buruk terhadap wanita sama ada secara fizikal mahupun mental. 

Menurut organisasi berkenaan, tafsiran keganasan ini dilakukan kerana wanita dianggap tak sama taraf dengan lelaki. Meskipun begitu, ia membabitkan semua bangsa, agama, pendapatan dan taraf hidup.

Lebih buruk lagi, wanita sering diancam dengan keganasan seperti bunuh, rogol dan pukul. Di manakah kewarasan akal seorang lelaki yang sepatutnya menjaga dan membela wanita? Bahkan mereka sanggup berbuat apa saja kepada wanita seperti keadaan ketika zaman jahiliah.

Kes rogol misalnya, kerap meniti di bibir kita kerana ia membabitkan remaja perempuan belasan tahun yang menjadi mangsa di kawasan semak-samun lalu dibunuh.


Gangguan jiwa

Gangguan seksual terbahagi kepada beberapa bentuk. Antaranya bahasa isyarat, fizikal dan lisan seperti berjenaka, mengusik dan membuat bunyi pelik. Selain bahasa isyarat seperti menjelir lidah, menjilat bibir dan isyarat tangan turut memberikan gambaran bahawa wanita sedang diganggu. Jadi waspada! 

Manakala sentuhan secara tiba-tiba, urutan di bahagian tertentu, ciuman dan meraba pula boleh dikategorikan sebagai gangguan secara fizikal. 

Seorang wanita berusia 23 tahun menceritakan pengalamannya diganggu lelaki warga tempatan ketika dalam perjalanan pulang ke rumah. 

“Pada hari kejadian, saya tidak memandu kereta seperti biasa ke tempat kerja kerana memikirkan keadaan lalu lintas di Kuala Lumpur yang sesak. Jadi saya ambil keputusan untuk menggunakan LRT.

“Kejadian berlaku bila nak pulang ke rumah pada malamnya. Saya diekori seorang lelaki. Ketika itu memang peluh halus sudah keluar di dahi. Saya mati kutu, tak tahu apa nak buat. Panik keseorangan. Disebabkan terlalu bimbang kerana lelaki itu masih mengekori, saya menelefon kawan serumah untuk mengambil saya di sebuah restoran berdekatan. 

“Sementara menunggu kawan, lelaki itu masih tidak berganjak. Saya semakin takut, lalu segera ke balai polis terdekat bagi mendapatkan perlindungan. Kemudian baru lelaki terbabit beredar. 

“Sekarang saya tidak lagi berani untuk pulang lewat ke rumah dan sentiasa membawa alat bantuan kecemasan seperti serbuk cili dalam tas tangan,” katanya yang bekerja di bidang pemasaran di ibu negara. 


Beban miskin

Anak-anak perempuan juga turut jadi mangsa perceraian ibu bapa terutama hidup dalam kemiskinan. Bayangkan ayah yang mengabaikan nafkah keluarga dan ibu pula sarat mengandung! Maka anak-anak yang masih muda inilah harus keluar mencari rezeki bagi memastikan dapur berasap. Jika tidak melakukannya, mereka akan didera, dipukul dan mendapat pelbagai bentuk kekerasan yang lain. 

Disebabkan wanita dilahirkan berperwatakan lembut dan sopan, lelaki seharusnya tidak menunjukkan kekerasan terhadap mereka walaupun gelaran sekadar ayah tiri. Banyak kes penderaan dilaporkan pihak berkuasa akibat kesempitan hidup yang ditanggung. Oleh sebab itu, wanita dihalang mendapatkan sokongan orang lain. 


Dihalang bekerja 

Penulis sendiri tak faham sekiranya ada manusia yang masih tidak membenarkan anak perempuan keluar mencari pekerjaan. Ini adalah salah satu penderaan kewangan. Bahkan tidak dibenarkan untuk membuka akaun bank sendiri.

Bila ini terjadi, wanita tidak boleh mendapatkan sesuatu yang diingini, malah jika dibenarkan untuk keluar bekerja sekalipun, kewangan mereka dikawal. Ini tidak adil! 

Justeru, banyak pelaksanaan program kesedaran yang diberikan untuk mengukuhkan institusi kekeluargaan ini yang bertujuan meningkatkan kesedaran kaum Hawa terhadap hak dan kepentingan diri. Seterusnya menjadi langkah terbaik bagi wanita menambahkan pengetahuan berkaitan cara melindungi diri dan atasi rintangan dalam kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment