Thursday, December 5, 2013

Fiqh Wanita: Persoalan nafkah isteri diperjelas secara terperinci

Di Malaysia, antara penyumbang terbesar terhadap ekonomi negara ialah wanita. Sudah menjadi keperluan untuk isteri bekerja membantu suami apatah lagi jika tinggal di kota besar dengan saraan hidup yang tinggi. 

Menurut Dr Yusuf Al-Qaradhawi, harus hukumnya bagi wanita keluar bekerja, sama ada untuk membantu suami, keluarga atau kerana berkongsi manfaat kepada masyarakat. Namun, adakah wanita turut menanggung tanggungjawab nafkah seperti lelaki? 
Persoalan itu akan dijelaskan peguam syarie, Salwa Fadzil, bagi memberi kefahaman kepada wanita yang masih tidak jelas mengenai tuntutan nafkah bagi isteri yang bekerja. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian daripada kamu yang lebih banyak dari sebahagian yang lain. Kerana bagi seorang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi wanita (pun) ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Surah an-Nisa, ayat 32)

Beliau memetik firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian daripada kamu yang lebih banyak dari sebahagian yang lain. Kerana bagi seorang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan bagi wanita (pun) ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.” (Surah an-Nisa, ayat 32) 

Tujuh jenis nafkah untuk isteri

Setiap wanita yang keluar bekerja wajib mendapat izin suami, tetapi mereka tetap berhak mendapat nafkah daripada suami walaupun mempunyai pendapatan sendiri. Ada tujuh jenis nafkah yang mesti diberikan suami dan semua itu boleh diketahui apabila menonton program Fiqh Wanita di TV3 esok.

Sebenarnya nafkah isteri bukan beban kepada suami jika kedua-duanya bertoleransi dalam berkongsi tanggungjawab menunaikan nafkah. Maksud toleransi perlu difahami supaya tidak berlaku penganiayaan kepada mana-mana pihak. 
Ahli panel turut membangkitkan isu isteri menyerahkan sepenuhnya gaji kepada suami kerana tindakan itu ada banyak buruk daripada baiknya. Hal ini mengundang kerosakan kepada tanggungjawab perkahwinan untuk jangka masa panjang.

Pada masa sama, wujud dilema kepada wanita antara mahu terus bekerja atau menjadi suri sepenuh masa demi menumpukan perhatian kepada anak dan suami. Banyak faktor antaranya suasana di tempat kerja, keperluan anak yang semakin membesar dan kelelahan melakukan dua tugas.

Tidak dinafikan juga, isu pengabaian nafkah oleh suami semakin meningkat dalam kalangan Muslim. Jika suami enggan menunaikan nafkah, isteri mesti mengetahui fasa-fasa tuntutan nafkah yang boleh dibuat berdasarkan undang-undang syariah. 

Memang ada suami yang perlu disedarkan mengenai tanggungjawab melalui pendekatan undang-undang. Islam memberikan tunjuk ajar yang jelas dalam sekecil-kecil perkara hinggalah kepada perkara yang besar seperti isu nafkah.

No comments:

Post a Comment