Thursday, June 23, 2011

4 menara tertinggi di dunia

Demi menarik pelancung dari pelbagai negara, salah satu ikon yang perlu dimiliki oleh negara tersebut adalah menara.

 Menara yang dibina pelbagai ragam dari bentuknya yang unik sehingga tingginya menara tersebut, dan menara mendapat jolokan bangunan pencakar langit kerana tingginya yang jika dilihat dari bawah sampai ke langit.

Inilah 4 buah menara yang masih tertinggi di dunia.


1. Burj Khalifa / Burj Dubai

Menara ini adalah bangunan tertinggi atau menara tertinggi di dunia, tingginya mencapai kira-kira 828 Meter, pembinaan bangunan ini di selesaikan pada tahun 2010, dan memakan kos 4,1 milion dolar AS .Sesuai dengan namanya Burj Dubai terletak di kota Dubai, Emiriah Arab Bersatu. 

2. CN Tower

Menara ini adalah bangunan kedua tertinggi di dunia selepas Burj Dubai, menara ini mencapai tinggi 553,3 meter, pembinaan bangunan ini memakan kos 330 Juta dolar Kanada, dan di selesaikan pada tahun 1976, CN Tower ini terletak bandar Toronto, Kanada. 

3. Willis Tower

Menara ini terletak di Chicago, Amerika Serikat, bangunan ini mempunyai tinggi 527 Meter, bangunan ini di rancang oleh Ketua arkitek Bruce Graham dan Jurutera Struktur Fazlur Khan dari Skidmore, Owings and Merrill, pembinaannya selesai pada tahun 1974. 

4. Taipei 101

Menara ini terletak di Distrik Xinyi, Taipei, Taiwan. Nama rasminya adalah Bangunan Kewangan Internasional Taipei, bangunan ini memiliki tinggi kira-kira 509.2 Meter. Selesai di bina pada tahun 2004.

No comments:

Post a Comment