Wednesday, November 27, 2013

Atasi gangguan emosi

Atasi gangguan emosi
Perubahan emosi satu perkara biasa yang berlaku sepanjang tempoh kehamilan. Ada kalanya rasa sedih, marah, takut, bimbang, gembira, teruja dan pelbagai lagi disebabkan perubahan hormon. 

Pakar Perunding Perbidanan dan Sakit Puan, Dr Helena Lim, berkata emosi ibu hamil sukar dijangka, ada kalanya rasa negatif dan positif akibat kewujudan estrogen, progesteron, oxytocin, endorfin dan prolaktin. 
Katanya, perasaan terkejut dan teruja adalah emosi pertama yang akan dirasai sebaik selepas wanita mengetahui dirinya hamil. 


Sepanjang kehamilan banyak insiden boleh menjadi kejutan dan memberi kesan kepada individu. Oleh itu, mereka digalakkan membaca lebih banyak buku untuk mendapatkan maklumat mengenai kehamilannya bagi mengurangkan kejutan yang tidak dijangka, katanya ketika ditemui baru-baru ini. 

Emosi positif 

Dr Helena berkata, selalunya, ibu hamil mahu sentiasa merasai kasih sayang dengan sentuhan fizikal kerana ia ada kaitannya dengan hormon oxytocin. 

Tahap oxytocin menggalakkan pengecutan pada rahim sekali gus memberi kebaikan kepada ibu dan anak selepas kelahiran, katanya. 
Selain itu, biasanya wanita hamil takut untuk bersalin terutama yang pertama kali mengandung seperti bagaimana proses kelahiran dan kesihatan bayinya nanti. 

Katanya, situasi itu dipanggil tocophobia dan dikategorikan sebagai gangguan psikologi. 

Perasaan lain yang boleh timbul ketika mengandung ialah marah. Ia timbul apabila ibu terasa lemah, kurang selamat, rasa geram atau ketika mereka mengalami rasa tidak selesa. Perasaan itu kadang kala sukar dikawal kerana ia boleh ditujukan kepada sesiapa saja seperti ahli keluarga, rakan dan diri sendiri. 

Perasaan marah juga akan berterusan walaupun bayi sudah dilahirkan. Ini kerana ibu akan merasakan dirinya dibebani apabila tiba-tiba hilang kebebasan berikutan terpaksa memberi tumpuan sepenuhnya kepada bayi dan pelbagai lagi, katanya. 

Beliau berkata, dalam keadaan tertentu, wanita seharusnya bijak mengawal perasaannya untuk mengelak situasi lebih buruk. 

Katanya, jika bayi yang dilahirkan mati ia akan menimbulkan situasi lain seperti kesedihan berpanjangan hingga menyebabkan kemurungan. 

Emosi sedih itu mungkin akan berlarutan dan tidak akan hilang sepenuhnya tetapi ia akan berkurangan dari semasa ke semasa apabila mendapat sokongan orang sekeliling, katanya. 

Kemurungan selepas bersalin 

Kemurungan boleh terjadi kepada sesetengah wanita hamil dan selepas melahirkan bayi. 

Beliau berkata, kemurungan antenatal itu bermula apabila mereka merasa bosan dan hilang minat pada diri sendiri. Gangguan itu menyebabkan tidak boleh tidur dan dirundung kesedihan, cemas dan kalanya marah. 

Dianggarkan sebanyak 50 hingga 70 peratus wanita akan mengalami baby blues dalam tempoh selama dua minggu pertama selepas kelahiran. Ia boleh berlaku secara beransur-ansur atau tiba-tiba, katanya. 

Punca kemurungan adalah hasil gabungan daripada banyak perkara dalam satu masa. 

Cara atasi kemurungan 

Dr Helena berkata, walaupun sukar dikawal tetapi masalah emosi masih boleh diatasi. 

Ibu hamil digalakkan berkongsi perasaan mereka dengan orang yang boleh dipercayai seperti ibunya atau rakan rapat yang lebih berpengalaman mengenai situasi sama. 

Bagi mengelak kemurungan wanita hamil juga perlu memberikan masa untuk menyesuaikan diri sendiri dengan keadaannya. Dengan melakukan senaman ringan seperti berjalan kaki atau berenang dan mengekalkan diet sihat. 

Ada sesetengah wanita tidak mahu menerima bantuan dan sokongan daripada orang sekeliling sedangkan ia baik untuk tempoh ketika kehamilan dan selepas melahirkan bayi. Sekiranya semua perkara sudah dilakukan tetapi masih belum boleh pulih, wanita murung ini disarankan berjumpa pakar terapi dan kaunseling untuk rawatan, katanya.

No comments:

Post a Comment