Friday, November 1, 2013

Awas kandungan rokok haram

Bahan kimia beracun lebih tinggi, tak terkawal

Kuala Lumpur: Lebih murah, lebih bahaya! Itu kesimpulan kepada risiko dua kali ganda yang dihadapi perokok yang menghisap rokok tidak sah, termasuk yang diseludup, kerana kandungan bahan kimia beracun lebih tinggi, terutama arsenik dan kadmium. 
Arsenik, bahan kimia yang biasanya digunakan sebagai pengawet kayu, didapati tiga kali ganda lebih tinggi dalam rokok tidak sah berbanding yang biasa. 

Rokok itu bahaya, tetapi rokok tak sah yang diseludup lebih berbahaya kerana kandungan bahan kimia yang tidak dikawal dan ada juga yang tidak diketahui” Dr S Thiru, Naib Presiden Kelab Putera 1Malaysia

Kajian kesihatan juga mendapati arsenik juga boleh menyebabkan kanser selain merosakkan jantung dan saluran darah di dalamnya.

Lima kali ganda kadmium

Rokok tidak sah juga dilaporkan mempunyai lima kali ganda kandungan kadmium, bahan kimia yang digunakan untuk membuat bateri yang juga boleh menyebabkan kanser, merosakkan buah pinggang dan lapisan salur darah arteri.

Malah, akhbar The Telegraph sebelum ini juga melaporkan rokok tidak sah mengandungi bahan karsinogen yang dikaitkan dengan punca kanser lebih tinggi berbanding rokok biasa. 
Selain itu, rokok tidak sah juga mengandungi 160 peratus lebih tinggi kandungan tar, lebih 80 peratus nikotin dan 133 peratus karbon monoksida (CO).

Pengamal perubatan dari Selayang, Dr S Thiru, berkata ada kira-kira 4,000 bahan kimia dalam sebatang rokok dengan 200 darinya adalah bahan beracun berbahaya.

Katanya, sebagai perbandingan, risiko perokok yang menghisap rokok tidak sah adalah lebih tinggi kerana kandungan bahan beracun berlipat kali ganda.

Guna gred tembakau terbuang

“Rokok itu bahaya, tetapi rokok tak sah yang diseludup lebih berbahaya kerana kandungan bahan kimia yang tidak dikawal dan ada juga yang tidak diketahui.

“Rokok tidak sah ini juga dikatakan menggunakan gred tembakau rendah dan terbuang tetapi diguna balik untuk membuat rokok murah,” katanya kepada BH.

Kajian pada 2012 menunjukkan 34.5 peratus atau 7.9 bilion daripada 23 bilion rokok yang digunakan di negara ini adalah rokok tidak sah, membayangkan risiko kesihatan berganda dihadapi penggunanya

Kandungan tidak diketahui

Dr Thiru yang juga Naib Presiden Kelab Putera 1Malaysia berkata, risiko berbahaya kepada kesihatan itu semakin meningkat apabila kandungan bahan dalam rokok tidak sah yang tidak diketahui.

Kerajaan sebelum ini mengumumkan mengurangkan kadar nikotin, tar dan karbon monoksida dalam rokok yang dijual di negara ini secara berperingkat.

Kadar nikotin 1.5 miligram (mg) bagi setiap rokok ketika ini dikurangkan kepada 1.25mg, kadar tar dikurangkan daripada 20mg kepada 15mg, manakala karbon monoksida kepada 15mg.

“Kawalan kandungan ini menunjukkan beza risiko antara rokok tidak sah yang meningkat permintaan kerana harganya murah tetapi lebih bahaya itu,” kata Dr Thiru.

Faktor lain yang meningkatkan risiko kepada pengguna ialah rokok tidak sah dikilangkan di dalam dan luar negara secara haram tanpa kawalan kualiti.

No comments:

Post a Comment