Wednesday, November 20, 2013

Individu pendengki adalah golongan lemah

Sifat hasad dengki banyak berlaku dalam masyarakat Islam hari ini dan seperti amat sukar untuk dikikis daripada kehidupan mereka.

Perangai hasad dengki dapat dilihat dalam masyarakat seperti perbuatan jatuh menjatuh, pulau memulau, memfitnah, mengumpat dan mengadu domba. 
Hasad dengki adalah sifat utama syaitan. Syaitan tergolong sebagai hamba yang ingkar disebabkan adanya perasaan dengki dengan keistimewaan yang Allah SWT berikan kepada manusia. 

Imam Nawawi menulis di dalam Riyadhus Solehin menjelaskan erti hasad ialah “Seseorang yang tidak gembira kalau saudaranya mendapatkan sesuatu, sedangkan ia sendiri akan gembira kalau memperolehnya, maka orang yang sedemikian ini disebut orang dengki.”

Permulaan perasaan dengki syaitan terhadap manusia bermula apabila Adam (manusia) dilantik menjadi khalifah di muka bumi. Iblis berdengki kerana merasakan dia dan generasinya lebih layak untuk tanggungjawab itu. Sebelum itu, iblis adalah hamba yang patuh dan taat kepada Allah.

Firman Allah bermaksud: “Dan ingatlah ketika Kami berkata kepada malaikat: Sujudlah kepada Adam, lalu ia sujud kecuali iblis yang enggan dan bersikap angkuh. (Dengan sebab itu) maka jadilah mereka dari golongan yang kufur terhadap Allah.” (Surah al-Baqarah, ayat 45).

Syaitan enggan sujud kepada Adam

Keengganan syaitan sujud kepada Adam menyebabkan mereka menjadi golongan hamba tidak beriman dan dikeluarkan dari syurga. 
Kerana sifat dengki pada syaitan itu, ia berusaha menggoda Adam dan Hawa sehingga kedua-duanya terpedaya lalu menerima hukuman dengan diperintahkan keluar dari syurga dan diturunkan ke dunia untuk menjalani kehidupan penuh cabaran.

Imam Nawawi menulis di dalam Riyadhus Solehin menjelaskan erti hasad ialah “Seseorang yang tidak gembira kalau saudaranya mendapatkan sesuatu, sedangkan ia sendiri akan gembira kalau memperolehnya, maka orang yang sedemikian ini disebut orang dengki.”

Sikap pendengki jika ada pada seseorang menunjukkan orang itu lemah, maruah peribadinya rendah. Orang yang dikuasai hasad dengki sentiasa mencari peluang untuk melakukan perbuatan buruk terhadap orang lain bagi mencapai matlamat diri dan kumpulannya.

Pada masa sama pihak yang dianiaya pula akan membalas perbuatan itu. Akibatnya, berlakulah perselisihan, dendam dan permusuhan yang berterusan. 

Orang yang berhasad dengki hidupnya tidak akan tenteram dan pemikirannya juga sentiasa bercelaru kerana asyik memikirkan ketidakpuasan hati terhadap orang lain. Dia sentiasa memikirkan jalan untuk memusnahkan orang lain.

Sifat dengki turut diturunkan di dalam al-Quran dalam surah al-Falaq yang bermaksud: “Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia mendengki.” (Surah al-Falaq, ayat 5)

Elak perasaan hasad dengki

Untuk mengelak perasaan hasad dengki menjadi punca permasalahan lain, sesiapa yang menjadi mangsa perbuatan dengki, perlu banyaklah bersabar dan sentiasa mengingati Allah SWT. 

Mangsa dengki tidak perlu membalas perbuatan itu kerana ia ditegah agama. Hanya Allah SWT akan memberi pembalasan setimpal kepada pendengki dan pada masa sama melimpah kurnia-Nya kepada hamba yang sabar.

Allah SWT memberi peringatan kepada manusia mengenai niat syaitan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan syaitan bermaksud menyesatkan manusia dengan sesat yang jauh-jauh.” (Surah an-Nisa, ayat 60).

Ayat itu memberi peringatan kepada manusia agar menghindarkan diri daripada menjadi sesat akibat hasutan syaitan. 

Lazimnya, individu yang tidak mempunyai pegangan iman kuat mudah dipengaruhi syaitan agar mengamalkan sifat dengki dan melakukan pelbagai kejahatan lain.

Masalah hubungan sesama manusia banyak berpunca daripada sikap dengki. Malah, sejarah pembunuhan pertama sesama manusia adalah berpunca sifat dengki. 

Qabil membunuh Habil kerana berasa dengki terhadap Habil yang dapat mengahwini kembar Qabil yang cantik, sedangkan dia terpaksa berkahwin dengan kembar Habil yang hodoh.

Begitulah buruknya akibat sifat dengki. Oleh itu umat Islam ditegah sama sekali dari mengamalkan sifat dengki.

No comments:

Post a Comment